Planując zakup potrójnej usługi, warto rozważyć ofertę sieci kablowych UPC i Aster Potrójna usługa w TP kosztuje więcej niż w Deutsche Telekom czy France Telecom Jeśli brakuje dostępu do usług kablowych, można wybrać ofertę platform cyfrowych

  • Planując zakup potrójnej usługi, warto rozważyć ofertę sieci kablowych UPC i Aster
  • Potrójna usługa w TP kosztuje więcej niż w Deutsche Telekom czy France Telecom
  • Jeśli brakuje dostępu do usług kablowych, można wybrać ofertę platform cyfrowych
ANALIZA
Operatorzy telekomunikacyjni i telewizji kablowej coraz częściej oferują swoje usługi w pakietach i zachęcają do zawierania dłuższych umów. Ma to z jednej strony zapewnić im większe przychody, a z drugiej ich stabilizację. W gąszczu ofert klientowi trudno się połapać i wybrać tę, która jest dla niego optymalna.
Przynajmniej 2 Mb/s
O ile przed rokiem zawieranie 24-miesięcznych umów na internet obarczone było wysokim ryzykiem, że przepłacimy, o tyle teraz to ryzyko jest zbliżone to tego, jakie występuje w umowie 12-miesięcznej, a internet w dłuższej umowie jest tańszy. Kupując internet na dłużej, warto zdecydować się na szybsze łącze, a więc przynajmniej 2 Mb/s.
Z analizy przeprowadzonej przez GP wynika, że kupowanie potrójnej oferty u największych operatorów telewizji kablowej, a także skorzystanie z usługi BSA (kupowanie szybkiego internetu od konkurentów TP) i dokupienie telewizji od któregoś z operatorów kablowych lub satelitarnych może przynieść realne oszczędności w stosunku do oferty, jaką ma Telekomunikacja Polska.
Najwięcej w 24-miesięcznym kontrakcie zyskają ci, którzy wybiorą ofertę UPC w promocji wybierz trzy, płać za dwie. W porównaniu z ofertą TP - Neostrada 2048, Wideostrada, abonament tp 60 minut - w skali 24 miesięcy zyskają ponad 2,5 tys. zł.
W przypadku wszystkich pozostałych analizowanych przez nas ofert oszczędności przekraczają 1 tys. zł. Najmniejsze są w przypadku wybrania oferty składającej się z abonamentu w tp 60 minut, BSA i telewizji od sieci Aster.
W naszym zestawieniu uwzględniliśmy telewizję kablową Vectra, która nie oferuje pakietów potrójnej usługi umożliwiających ściąganie danych z prędkością 2 Mb/s, ale - teoretycznie - klient może samodzielnie skonstruować taki pakiet.
Różne pakiety
- Takie pakiety znajdą się w naszej wiosennej promocji. Z naszych analiz wynika, że klienci ciągle najczęściej interesują się prędkością 1 Mb/s, a taką mamy w pakietach - mówi GP Krzysztof Stafaniak, rzecznik Vectry.
Także będąca dla naszych analiz punktem odniesienia TP nie ma pakietów usług umożliwiających ściąganie danych z prędkością 2 Mb/s. Oferuje jedynie tzw. multipakiety z prędkościami 512 kb/s i 1 Mb/s. Ponadto zasięg tej oferty jest ograniczony. Stąd w naszych obliczeniach zsumowaliśmy oferty Wideostrady, Neostrady i opłaty za telefon.
Z naszych analiz wynika, że osoby, które nie chcą lub nie mogą skorzystać z oferty pakietowej operatorów telewizji kablowej, powinny rozważyć ofertę łączoną zawierającą telewizję satelitarną dostarczaną przez Cyfrę+ lub Platformę n. W tym przypadku w ciągu 24 miesięcy poniosą koszty niższe niż gdy wybiorą multipakiet TP z internetem 1 Mb/s.
Ile za granicą
W 2007 roku Telekomunikacja Polska zdobyła 37 tys. klientów potrójnej usługi. W tym samym czasie niemiecki Deutsche Telekom pozyskał 116 tys. klientów, a France Telecom - według szacunków analityków - ok. 500 tys. W Deutsche Telekom pakiet z potrójną usługą, zawierający poza dostępem do telewizji łącze internetowe działające z prędkością do 16 Mb/s oraz telefon z dużym pakietem opłaconych abonamentem minut, kosztuje 59,95 euro (ok. 216 zł) miesięczne. We Francji analogiczna usługa z abonamentem, w który wliczone są 2 godziny rozmów i łącze 8 Mb/s, kosztuje średnio 46,6 euro (ok. 167 zł).
TOMASZ ŚWIDEREK
GP RADZI
Czy mam prawo żądać od operatora, aby umowa na świadczenie usług zawierała dokładne określenie opłaty za odstąpienie od niej?
Tak
Bez tego nie powinniśmy podpisywać umowy. Tak samo mamy prawo domagać się, aby w umowie określone były też precyzyjnie warunki odstąpienia od umowy i przez klienta, i samego operatora. Dokładnie opisane powinny też być zasady składania reklamacji i sytuacje, w których możemy taką reklamację złożyć. Nie powinniśmy podpisywać umowy, jeśli nie ma w niej aktualnego cennika wszystkich usług. Powinien w niej znaleźć się też czas trwania umowy oraz warunki i sposób jej przedłużenia. Operator powinien też określić zakres obsługi serwisowej. Jeśli nie ma tych zapisów, jest ona niezgodna z prawem i narusza ustawę Prawo telekomunikacyjne z 16 lipca 2004 r.
Czy mogę zerwać umowę z operatorem telewizji kablowej?
Tak
Ale w ograniczonych przypadkach. Na pewno konsument ma prawo rozwiązania umowy w momencie, w którym operator zmienia jej warunki. Zawsze w takiej sytuacji operatorzy mają obowiązek poinformować pisemnie o tych zmianach, ale zdarza się, że tego nie robią. Warto więc śledzić rachunki i wysokość opłat i sprawdzić, czy bez naszej wiedzy coś się nie zmieniło. W innych przypadkach możliwość rozwiązania umowy zależy od zapisów regulaminu. Czasami są one tak skomplikowane i uciążliwe, że praktycznie blokuje rozstanie się z operatorem. Abonent musi też mieć zagwarantowane prawo reklamacji, czyli np. wskazania, że usługa nie była świadczona w umówionej jakości.
MF
U kogo kupić Internet, kablówkę i telefon / DGP