Kupując samochód prywatnie kierujemy się emocjami – kolor, marka, opinie znajomych i rodziny, przyzwyczajenia. Kupując samochód do firmy, powinniśmy kierować się chłodną kalkulacją i traktować go, jako generujące koszty, niezbędne narzędzie pracy. Wiedzą o tym duże firmy, które zatrudniają specjalistów zarządzających flotami. Warto brać z nich przykład.

Współczesne firmy potrzebują narzędzi, jakimi są komputer, smartfon czy samochód firmowy. O ile pierwsze dwa nie generują specjalnych kosztów, o tyle zakup samochodów jest poważna inwestycją. Przed jej dokonaniem trzeba sobie odpowiedzieć na kilka podstawowych pytań.

ikona lupy />
Fleet Market / Inne

Ile i komu

Najważniejszy dylemat, przed którym stoi przedsiębiorąca, zakładając oczywiście, że samochody są mu niezbędne do sprawnego funkcjonowania firmy, dotyczy kwestii ilu aut potrzebujemy. Ważne jest również to, dla jakiej grupy pracowników w firmie niezbędne będą te samochody do wykonywania swoich obowiązków. Tutaj zaczynają się poważne analizy. Oczywiście ile firm tyle potrzeb, ale spróbujmy wyszczególnić pewne brzegowe kryteria.

Kolejne pytanie, które warto sobie postawić to, w jakim celu dokonujemy zakupu samochodu i jak on będzie użytkowany. Jeżeli w mieście, warto rozważyć silniki benzynowe lub samochody hybrydowe. Jeżeli pracownik będzie pokonywał długie trasy, lepiej sprawdzą się jednostki wysokoprężne. Wystarczy przeprowadzić prostą analizę ceny paliwa, rocznych przebiegów i średniego spalania, a wyliczenie pokaże nam czy warto dopłacić za samochód z silnikiem Diesla.

Jeśli pracownik głównie będzie jeździł sam, bez współpasażerów i ładunku, może być to mniejszy – czytaj tańszy samochód. W innym przypadku warto rozważyć auto większe w nadwoziu kombi. Korzystnym rozwiązaniem jest też zakup samochodu dostawczego, nawet nieprzypisanego do konkretnego pracownika. Pozwoli nam to zaoszczędzić na przykład na dużych przesyłkach kurierskich. Trzeba dostosować zatem samochód do konkretnego stanowiska.

Następnie odpowiedzmy sobie na pytanie, czy wybrać auta jednej czy wielu marek. Pierwsze rozwiązanie to korzyści w postaci większego rabatu wynikającego z liczby kupionych aut oraz uproszczona procedura serwisowa. Wybór kilku marek pozwala lepiej zorientować się w ich zaletach i zrezygnować w późniejszym okresie z tych, które nie spełniły naszych oczekiwań.

Bez względu, na jaki wariant i segment samochodów się zdecydujemy, zawsze priorytetem powinno być ochrona zdrowia i życia pracowników. W tej dziedzinie nie szukamy oszczędności. Dlatego zakupione samochody powinny mieć wszystkie dostępne w danym segmencie systemy podnoszące bezpieczeństwo. Polskie przepisy restrykcyjnie regulują wyposażenie samochodu pod tym względem, co znajduje odzwierciedlenie w ofertach dostępnych na naszym rynku.

Marka

Wiemy ilu aut potrzebujemy, wiemy czy z silnikami wysokoprężnymi, benzynowymi czy wiemy, jakich segmentów powinny to być auta. Czas na wybór konkretnej marki. Tutaj najlepiej skorzystać z fachowej wiedzy, dostępnej na przykład na portalu fleet.com.pl. Musimy wziąć pod uwagę przede wszystkim cenę samochodu, jednak nie chodzi tylko o kwotę, jaką przyjdzie nam zapłacić w salonie.

Faktyczny koszt auta w firmie to nic innego, jak różnica między ceną jego zakupu i sprzedaży. Dlatego przede wszystkim zwróćmy uwagę na wartość rezydualną, czyli cenę, za którą sprzedamy ten samochód po okresie jego użytkowania (amortyzacji), czyli najczęściej po trzech latach. Samochód osobowy użytkowany dłużej na ogół zaczyna generować większe koszty. W przypadku samochodów dostawczych ten okres wynosi średnio pięć lat.
Należy także pamiętać, że niska cena przy zakupie samochodu, spowoduje, że może okazać się także bardzo tani podczas odsprzedaży. Decydując się na droższy model, sprzedamy go za kilka lat drożej. W efekcie jego koszt dla firmy będzie zdecydowanie niższy.
Trzeba również rozważyć takie zmienne, jak odległość i rozmieszczenie serwisów, koszty przeglądów, okresy międzyprzeglądowe, rankingi awaryjności takie jak DEKRA czy ADAC. Im dokładniej przeanalizujemy te czynniki przed zakupem, tym mniejsze koszty będą generowały samochody w naszej firmie. Decydując się na konkretną markę warto wybrać się w listopadzie 2016 roku na targi motoryzacyjne Fleet Market, gdzie będziemy mieli możliwość w jednym miejscu i czasie porównać niemal całą ofertę dostępnych modeli samochodów.

Finansowanie

Najprościej jest kupić samochód za gotówkę, jednak to znaczący koszt w budżecie każdej firmy. Możemy się zdecydować na kredyt, ale w przypadku firm ta forma finansowania traci na znaczeniu. Bardzo dobrą opcją jest skorzystanie z narzędzi finansowych takich jak leasing czy wynajem. Ponosimy koszt opłaty wstępnej, może być to z reguły od 1 do 45 proc., a pozostałą wartość rozbijamy na raty. W miesięcznej racie możemy zawrzeć ubezpieczenie, a coraz częściej także przeglądy okresowe. Inna formą finansowania, coraz popularniejszą wśród małych i średnich przedsiębiorców, jest wynajem samochodu. Firmy z sektora car fleet management mają bogata ofertę tego typu usług. Nie tylko sfinansują samochód, odbiorą go po zakończeniu kontraktu, będą dbały o przeglądy serwis, wymianę opon, ale także doradzą, jaką markę wybrać.

Autor: Tomasz Siwiński, Redaktor naczelny magazynu „Fleet”, redaktor prowadzący fleetmarket.pl