Potwierdziły się informacje Gazety Prawnej ze stycznia tego roku. Po długo przeciągających się negocjacjach, należący do niemieckiego giganta prasowego Axel Springer Polska, wydawca m.in. Dziennika i Faktu, powiększył swoje portfolio o jedyny ogólnopolski dziennik sportowy - Przegląd Sportowy. Na mocy porozumienia ASP przejmuje też tytuły Tempo i Skarb Kibica, a także portal internetowy www.sports.pl. W zamian, należący do Szwajcarów Marquard Media Polska, dostał od ASP tygodnik Pani Domu oraz miesięczniki Olivia, Cienie i Blaski oraz Sekrety Serca. Strony poinformowały oficjalnie o transakcji, teraz czekają na zgodę Urzędy Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Przejęcie Przeglądu Sportowego to element strategii rozwoju wydawnictwa i wzmocnienie oferty internetowej o atrakcyjne treści sportowe - mówi Florian Fels, prezes Axel Springer Polska.

- Marquard znacznie wzmocnił pozycję. Podział rynku zasadniczo się nie zmieni, ale Marquard, przejmując aktywa Springera, staje się czwartym dużym graczem, poza Bauerem, Edipresse i Gruner und Jahrem - mówi Zbigniew Napierała, prezes Edipresse Polska.

- To transakcja korzystniejsza dla Marquarda, bo staje się znaczącym graczem na rynku. Axel Springer kupił potencjał, jakim jest Przegląd Sportowy i jego strona internetowa, choćby w kontekście EURO 2012 - mówi Rafał Oracz, dyrektor generalny CR Media Consulting.

Magdalena Malicka, prezes Gruner+Jahr, powiedziała GP, że transakcja oznacza zaostrzenia rywalizacji na rynku prasy kobiecej.

- Na pewno wydawcy zareagują na tę sytuację, ale na razie za wcześnie na szczegóły - dodała Magdalena Malicka.

Dzięki transakcji portfolio Marquarda, wydającego m.in. Playboya i Joya, poszerzyło się do dziwięciu tytułów.

- Wydawca może teraz stworzyć bardziej konkurencyjną ofertę dla reklamodawców - mówi Krzysztof Kulesz, z domu mediowego Zenith Optimedia.

Przejmując Przegląd Sportowy Axel Springer Polska zyskuje dziennik ogólnopolski o średniej sprzedaży 65,6 tys. egz., którego wpływy reklamowe według Expert Monitora sięgnęły w ubiegłym roku około 30 mln zł.

- Widać, że Axel Springer zdecydował, że w Polsce będzie koncentrować się na rozwoju w segmencie dzienników, magazynach opiniotwórczych oraz w internecie - dodaje Krzysztof Kulesz.

Zdaniem Rafała Oracza, ASP raczej nie zachowa odrębności Przeglądu Sportowego.

- Wydawca raczej wzmocni Przeglądem Sportowym Dziennik, na przykład w formie dodatku. Dzięki temu będzie mógł podnieść sprzedaż o jakieś 50 tys. egzemplarzy. Będzie to też dobre uzasadnienie na przykład do podniesienia ceny całej gazety - ocenia Rafał Oracz.

MICHAŁ FURA

michal.fura@infor.pl