Axel Springer Polska przejął Przegląd Sportowy, oddając Marquard Media Polska cztery magazyny kolorowe.

Potwierdziły się informacje Gazety Prawnej ze stycznia tego roku. Po długo przeciągających się negocjacjach, należący do niemieckiego giganta prasowego Axel Springer Polska, wydawca m.in. Dziennika i Faktu, powiększył swoje portfolio o jedyny ogólnopolski dziennik sportowy - Przegląd Sportowy. Na mocy porozumienia ASP przejmuje też tytuły Tempo i Skarb Kibica, a także portal internetowy www.sports.pl. W zamian, należący do Szwajcarów Marquard Media Polska, dostał od ASP tygodnik Pani Domu oraz miesięczniki Olivia, Cienie i Blaski oraz Sekrety Serca. Strony poinformowały oficjalnie o transakcji, teraz czekają na zgodę Urzędy Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Przejęcie Przeglądu Sportowego to element strategii rozwoju wydawnictwa i wzmocnienie oferty internetowej o atrakcyjne treści sportowe - mówi Florian Fels, prezes Axel Springer Polska.
- Marquard znacznie wzmocnił pozycję. Podział rynku zasadniczo się nie zmieni, ale Marquard, przejmując aktywa Springera, staje się czwartym dużym graczem, poza Bauerem, Edipresse i Gruner und Jahrem - mówi Zbigniew Napierała, prezes Edipresse Polska.
- To transakcja korzystniejsza dla Marquarda, bo staje się znaczącym graczem na rynku. Axel Springer kupił potencjał, jakim jest Przegląd Sportowy i jego strona internetowa, choćby w kontekście EURO 2012 - mówi Rafał Oracz, dyrektor generalny CR Media Consulting.
Magdalena Malicka, prezes Gruner+Jahr, powiedziała GP, że transakcja oznacza zaostrzenia rywalizacji na rynku prasy kobiecej.
- Na pewno wydawcy zareagują na tę sytuację, ale na razie za wcześnie na szczegóły - dodała Magdalena Malicka.
Dzięki transakcji portfolio Marquarda, wydającego m.in. Playboya i Joya, poszerzyło się do dziwięciu tytułów.
- Wydawca może teraz stworzyć bardziej konkurencyjną ofertę dla reklamodawców - mówi Krzysztof Kulesz, z domu mediowego Zenith Optimedia.
Przejmując Przegląd Sportowy Axel Springer Polska zyskuje dziennik ogólnopolski o średniej sprzedaży 65,6 tys. egz., którego wpływy reklamowe według Expert Monitora sięgnęły w ubiegłym roku około 30 mln zł.
- Widać, że Axel Springer zdecydował, że w Polsce będzie koncentrować się na rozwoju w segmencie dzienników, magazynach opiniotwórczych oraz w internecie - dodaje Krzysztof Kulesz.
Zdaniem Rafała Oracza, ASP raczej nie zachowa odrębności Przeglądu Sportowego.
- Wydawca raczej wzmocni Przeglądem Sportowym Dziennik, na przykład w formie dodatku. Dzięki temu będzie mógł podnieść sprzedaż o jakieś 50 tys. egzemplarzy. Będzie to też dobre uzasadnienie na przykład do podniesienia ceny całej gazety - ocenia Rafał Oracz.
MICHAŁ FURA