Rozwój e-commerce to w dużej mierze zasługa małych i średnich przedsiębiorstw. Dlaczego są tak ważnym elementem w sektorze e-handlu? Jak radzą sobie na europejskim rynku przy udziale Amazon? Jaki mają wpływ na gospodarkę? Szczegółowych danych dostarcza raport „European Small and Medium Enterprises Impact Report” oraz „Polskie małe i średnie przedsiębiorstwa sprzedające na Amazon”.

W 2021 roku znacząco powiększyła się liczba MŚP sprzedających na Amazon, notując wzrost o ok. 20% w porównaniu z 2020 r. Aktualnie Amazon współpracuje z ponad 225 tys. MŚP w Europie, w tym 3,5 tys. z Polski. Sprzedawcy zewnętrzni odpowiadają za ok. 50% całkowitej sprzedaży Amazon. Dane te dotyczą współpracy Amazon z MŚP w 8 państwach UE: Polsce, Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Holandii, Szwecji i Belgii, a także w Wielkiej Brytanii i Turcji.

Nowe, pośrednie miejsca pracy

Znacząca poprawa dostępu do globalnej infrastruktury sprzedażowej, m.in. dzięki rozwiązaniom i narzędziom technologicznym oferowanym MŚP przez Amazon, przekłada się pośrednio na wzrost zatrudnienia. Dane z raportów wskazują bowiem, że europejskie firmy prowadzące sprzedaż na Amazon stworzyły dotychczas ponad 650 tys. nowych miejsc pracy, budujących i wspierających ich dzialalność w sektorze e-commerce. W samym tylko 2021 r. było to 100 tys., z czego, dzięki działalności MŚP w Polsce, powstało w tym czasie 12 tys. nowych miejsc pracy.
Dane ilościowe potwierdzają nasze zaangażowanie na rzecz MŚP. Jesteśmy dumni ze współpracy z ponad 225 tys. europejskich firm z tego sektora oraz naszych narzędzi, wiedzy i wsparcia, dzięki którym rosną one w siłę, mimo trudnych warunków gospodarczych – mówi Xavier Flamand, wiceprezes Amazon Marketplace Europe, dodając: – Od lat pomagamy mniejszym lokalnym biznesom przeobrazić się w globalnych dostawców i tym samym rozszerzyć ofertę dostępnych na Amazon produktów. Niezmiernie się cieszę, że te przedsiębiorstwa stworzyły w 2021 roku w Europie 100 tys. miejsc pracy i że tym samym Amazon ma swój udział w rozwoju europejskiej gospodarki.
ikona lupy />
fot. materiały prasowe

Rosnąca sprzedaż - wyższy eksport

Sprzedaż eksportowa firm z europejskiego sektora MŚP wyniosła w 2021 r. ponad 14,5 mld euro, czyli o 10% więcej niż w 2020 r. Skąd tak dobre wyniki? Tylko w 2021 r. Amazon zainwestował w Europie ponad 3,4 mld euro w usługi, narzędzia i programy, które umożliwiają MŚP dostęp do setek milionów globalnych klientów Amazon.
Nasze inwestycje są odpowiedzią zarówno na opinie sprzedawców odnośnie tego, co jest dla nich najważniejsze i jakie są ich największe wyzwania, z którymi muszą się mierzyć – podkreśla Mourad Taoufiki, Country Manager Amazon Poland, specjalista z zakresu wdrażania i skalowania przedsięwzięć biznesowych digital/online, związany z Amazon od 2017 roku.
Tylko w 2021 r. MŚP w Europie sprzedały ponad 2,2 mld produktów, czyli ponad 4,2 tys. co minutę. Polskie małe i średnie firmy również mogą pochwalić się dobrymi wynikami – w 2021 r. sprzedały ponad 25 mln produktów (średnio 50 co minutę), w porównaniu z 15 mln w roku poprzednim, osiągając łącznie sprzedaż eksportową o wartości ponad 750 mln euro. Wynik ten przełożył się z kolei na 25% wzrost rok do roku.
Bez wątpienia polskie małe i średnie firmy sprzedające na Amazon – eksportując produkty o wartości ponad 750 mln euro w 2021 roku i tworząc nowe miejsca pracy – stanowią ważny element w europejskiej przedsiębiorczości. Lokalne MŚP dostarczają wielką wartość naszym klientom, a my będziemy je nadal wspierać i tworzyć społeczność biznesową, która sprzyja rozwojowi tych biznesów, naszej oferty, sektora e-commerce i calej gospodarki – mówi Mourad Taoufiki.
Marek Kaliński, twórca marki Candellana, firmy produkującej niebanalne świece, docenia współpracę z Amazon i możliwości, jakie zyskuje niewielka polska firma na światowych rynkach:
Proces produkcyjny naszych świec odbywa się w Toruniu, dzięki czemu mogliśmy utrzymać lokalny charakter marki, mimo jej obecnie globalnego zasięgu. Nasze produkty są rozpoznawalne na całym świecie, co stało się możliwe dzięki ich sprzedaży na Amazon, gdzie jesteśmy obecni już 3 lata. Współpraca ta zaowocowała 800% wzrostem sprzedaży w tym okresie, a nasze wyroby nieustannie pojawiają się w TOP 10 najlepiej sprzedających się produktów w europejskich serwisach Amazon.
Łukasz Mandziuk, dyrektor zarządzający Springos również podkreśla łatwość wejścia z Amazon na zagraniczne rynki:
Sprzedaż na Amazon rozpoczęliśmy w 2019 r., a od 2022 sprzedajemy za pośrednictwem Amazon.pl. Współpraca ta pozwoliła nam w relatywnie szybkim czasie sprawnie rozszerzyć horyzont sprzedaży o międzynarodowe rynki. W 2021 r. wygenerowaliśmy z Amazon sprzedaż przekraczającą 15 mln złotych, dostarczając do naszych klientów ponad 100 tys. produktów.
W 2021 r. próg 100 tys. euro sprzedaży na Amazon przekroczyło ponad 50 tys. europejskich MŚP, czyli o 25% więcej niż w 2020 r. Z kolei sprzedaż powyżej 1 mln euro po raz pierwszy w ubiegłym roku odnotowało przeszło 2,5 tys. MŚP. W Polsce ten pułap osiągnęło w 2021 r. az 60 firm, przy czym jednocześnie ponad 800 z nich osiągnęło sprzedaż na poziomie 100 tys. euro, co oznacza wzrost o 40% rok do roku.
Adrian Bierła, właściciel marki Daily Group, poza możliwościami ekspansji zagranicznej, docenia również serwis obsługi klienta Amazon:
Sprzedaż na Amazon rozpoczęliśmy dopiero na początku 2022 r., a już możemy zauważyć efekty. W tym czasie udało nam się osiągnąć obrót w wysokości niemal 50 tys. zł, a sprzedaż naszego najpopularniejszego produktu jest o 270% wyższa względem innych kanałów, na których działamy. Serwis jest bardzo intuicyjny, a gdy pojawia się problem, zawsze możemy liczyć na pomoc opiekuna, co bardzo sobie cenimy.
Nie powinno to dziwić, bowiem jedną z kluczowych zasad biznesowych Amazon jest zorientowanie na klienta. Dlatego firma zatrudnia pracowników działu obsługi w ponad 130 lokalizacjach i ponad 40 krajach na całym świecie.
Kładziemy duży nacisk na zapewnianie jak najlepszego wsparcia firmom reprezentowanym przez MŚP. Co istotne, nie chodzi wyłącznie o zwiększanie sprzedaży nad Wisłą, lecz także o ułatwianie im ekspansji międzynarodowej. Mowa o markach, które wspólnie z Amazon podbijają cały świat. W 2021 roku było ich już ok. 3,5 tysiąca i sprzedawały w naszym sklepie średnio pięćdziesiąt produktów na minutę – dodaje Mourad Taoufiki.
ikona lupy />
fot. materiały prasowe
Sukces polskich MŚP nie byłby możliwy bez strategicznej sieci 10 centrów logistycznych Amazon w Polsce. Aleksandra Borycka, Head of Marketplace Amazon.pl podkreśla bowiem:
Naszym celem jest zapewnienie MŚP narzędzi, usług, w tym logistyki, które pomogą im zbudować silne, międzynarodowe biznesy w długim okresie. Dodatkowo, dzięki programowi Fulfillment by Amazon (FBA), dbamy o realizację zamówień małych i średnich firm. W FBA Amazon przechowuje, odbiera, pakuje i dostarcza produkty klientom, jak również zapewnia obsługę klientów i proces zwrotów. Przy niskich kosztach i relatywnie niewielkim ryzyku, FBA umożliwia przedsiębiorstwom skalowanie biznesu i pozwala skupić się na ich głównej działalności i rozwoju produktów.
Bez wątpienia sukces Amazon zależy od sukcesu małych i średnich firm, z którymi współpracuje. Dlatego Amazon nieustannie poszukuje innowacyjnych rozwiązań z myślą o MŚP oraz współpracuje z nimi na rzecz wartościowej i inkluzywnej społeczności, zapewniającej wyjątkowe możliwości rozwoju.