Instytut Monitorowania Mediów przedstawił handlowy ranking września. Czołówka zestawienia najczęściej omawianych w sieci sklepów zaskakuje: niekwestionowanym liderem debat internautów jest IKEA, za nią Empik, a zaraz potem dyskonty: Biedronka i Lidl, gonione przez super- i hipermarkety.

IKEA wspomniana została w ponad 6 tys. publikacji w ciągu zaledwie miesiąca, choć nie zawsze były to wzmianki pozytywne – szwedzka sieć wplątana została w medialne – w tym również społecznościowe - przepychanki na tle tzw. lemingów. W opinii niektórych internatów lemingi to młode pokolenie dorobkiewiczów, którzy swoje kupione na kredyt mieszkania w pozornie prestiżowych lokalizacjach urządzają właśnie meblami pochodzącymi ze sklepów tej sieci.

Kontrowersyjne zakupy w… Biedronce

Dyskusyjny potencjał sklepów spożywczych najlepiej udowadnia casus Biedronki, która – jak głosiła plotka, powtórzona przez media – powstać miała, ku utrapieniu mieszkańców, w Miasteczku Wilanów, warszawskiej inwestycji pretendującej do miana prestiżowej. Na forum.gazeta.pl znaleźć można opinie skrajne, często bardzo negatywne, zwłaszcza na temat mieszkańców, którym taka lokalizacja tego sklepu miałaby przeszkadzać:

To straszne, zaciągnięty ogromny kredyt na „apartament” w „ekskluzywnym” osiedlu, a tu Biedronka. Ano ... i jak tu się rodzinie i znajomym z wygwizdowa pokazać?
jak ogromne są kompleksy niektórych ludzi. Boję się takich którym tani spożywczak nie pasuje do osiedla bo jutro dojdą do wniosku że niepełnosprawny na wózku też im nie pasuje a pojutrze że murzyn...biedronki wprost nienawidzę za beznadziejną obsługę, brak możliwości płacenia kartą i beznadziejną jakość sprzedawanych towarów!

Tyle kasy w kampanie reklamowe, które miały przekonać że do biedasklepu niby przychodzą bogaci a tu taka wtopa - Biedronka nadal kojarzy się z tandetą i nędzą :D No nic, trzeba będzie zatrudnić jeszcze więcej bezrobotnych kucht do pisania pochwalnych komentarzy na forach :)

Od jakiegoś czasu Biedronka postawiła na jakość a co za tym idzie i wyższa cena. Pojawiły sie też pozycje delikatesowe z wyższej półki. Tak więc bez obciachu japiszony ze słomą w butach:) Będziecie mieli całkiem drogi sklep na swoim polnym osiedlu, na który was prawie będzie stać po spłaceniu wszystkich rat:))

Cieszcie się, że wam Almy nie otwierają bo byście musieli workami kartofle zwozić z swoich wiosek.

Biedronka jest jedynym marketem, który zawsze ma wszystko świeże, a sklep jest gotowy na klienta od samego rana, i nie trzeba czekać do 9tej, aż przyjedzie świeży towar, a panny porozkładają go na półkach - w Auchan, czy Carrefourze, zawsze, nawet w środku dnia potykam się o porozkładane kartony; a ten ostatni już bije rekordy własnej głupoty, sprzedając kostki do zmywarek o 10 zł drożej, niż kosztują w moim osiedlowym sklepiku. I polecam łososia z Biedrony, jest wspaniały:)

Tak żarliwe dyskusje – 266 komentarzy pod jedną publikacją gazeta.pl – przyczyniły się do tego, że lubiana czy nie, Biedronka była najczęściej wspominanym w Internecie sklepem spożywczo-przemysłowym we wrześniu (4,4 tys. publikacji). Za nią uplasował się Lidl i Tesco.

Za nią uplasował się Lidl i Tesco.

Trendi dyskonty

Zakupy w biedronkowych lidlach są obecnie trędy, dżezi, cool i co tam jeszcze! – napisał jeden z forowiczów, powołując się na artykuł Gazety Wyborczej o wiele mówiącym tytule: „Ekskluzywne zakupy w dyskontach. Teraz to Biedronka wyznacza trendy”. Liderem publikacji internetowych we wrześniu była Biedronka, niewiele mniej miał Lidl, na odległym trzecim miejscu znalazł się Kaufland.

Lokalne sieci spożywcze w natarciu

Najczęściej wspominaną w Internecie lokalną siecią handlową był wywodzący się z Olsztyna Rast, należący do sieci Bomi. Ponad 320 publikacji w ciągu miesiąca to gorzkie zwycięstwo – większość z nich dotyczył słabej kondycji firmy. Na drugim miejscu znalazł się Lewiatan, na trzecim sień MarcPol.

Nie samym jedzeniem żyje człowiek – sklepy specjalistyczne

IKEA zdominowała konkurencję, nie tylko na rynku wnętrzarskim – była we wrześniu częściej wzmiankowana niż czołowe sklepy spożywcze. Co oczywiste, prowadzi też w zestawieniu sklepów specjalistycznych. Na drugim miejscu, z imponującym wynikiem 5,5 tys. publikacji w ciągu zaledwie 30 dni znalazła się sieć Empik. Trzecie miejsce należy do MediaMarkt. Kolejne miejsca zestawienia, poza należącym do Decathlonu piątym, zajmują markety budowlane i sklepy ze sprzętem RTV-AGD.

Cash&carry, hurtowa egzotyka

Samoobsługowe hurtownie, przeznaczone głównie dla przedsiębiorców, cieszą się znacznie mniejszym zainteresowaniem internautów niż ich detaliczne odpowiedniki. Najczęściej wzmiankowany we wrześniu był Selgros Cash and Carry, z wynikiem powyżej 250 publikacji. Na drugim miejscu znalazła się sieć Makro, na trzecim zaś Eurocash.