Wydawcy prasy zwiększają inwestycje w swoje wydania na tablety. Wiedzą, co robią, bo dzięki dotykowym komputerom pozyskują nowych czytelników. Wkrótce zadebiutują kolejne pisma na iPadzie. Nowe gazety pojawią się także na planowanych na ten rok tabletach innych producentów.

Ringier Axel Springer Polska, który od października ubiegłego roku sprzedaje na iPadzie tygodnik „Newsweek Polska”, jeszcze w tym półroczu zamierza uruchomić na iPadzie wersję miesięcznika „Forbes”.

– Wersja „Newsweeka” na tablet pozwoliła nam poszerzyć grupę czytelników – mówi „DGP” Tomasz Sofuł, dyrektor marketingu „Forbesa” i „Newsweeka”. Dodaje, że od debiutu darmową aplikację umożliwiającą kupowanie i czytanie kolejnych wydań tygodnika ściągnęło prawie 20 tys. osób. Wydania sprzedają się średnio w liczbie 700 egzemplarzy tygodniowo.

Jego konkurent, tygodnik „Polityka”, uruchomił aplikację na iPada miesiąc temu. Ściągnęło ją 4,3 tys. osób. Wydawca sprzedał w tym czasie 2,1 tys. egzemplarzy. – Traktujemy poważnie ten kanał dystrybucji, ale rynek tabletów jest dopiero w początkowej fazie rozwoju – dodaje Joanna Chmielecka, kierownik wydania internetowego Polityka.pl. Tygodnik uruchomił też prenumeratę na czytnik Kindle, dotychczas udało mu się pozyskać 700 prenumeratorów.

Wydawcy dostrzegli w tabletach potencjał i szykują kolejne inwestycje.

Wprowadzenie wersji na iPada w najbliższym czasie planuje wydawca „Dziennika Gazety Prawnej”, spółka Infor Biznes. Obecnie „DGP” czytać można na iPadzie za pośrednictwem aplikacji należącej do firmy sprzedającej prasę w sieci – eGazeta. W listopadzie 2010 r. z własną aplikacją do przeglądania gazety w formie zbliżonej do PDF wystartował wydawca „Rzeczpospolitej”, a od stycznia dostępna jest też wersja serwisu Wyborcza.pl.

Teraz wydawcy szykują się do kolejnego uderzenia – wprowedzania swoich wydań na tablety konkurencyjnych dla Apple’a producentów, które działać będą na systemie operacyjnym Google – Androidzie. Na polskim rynku dostępny jest już Galaxy Tab Samsunga, który w ubiegłym roku (w ciągu dwóch miesięcy) kupiło ponad 8 tys. klientów w Polsce. W tym roku ze swoimi urządzeniami wejdą Acer, Asus, HP czy Motorola.

Piotr Niemczycki, prezes Agory, która jako pierwszy wydawca w Polsce uruchomiła na iPada wersję magazynu „Wysokie Obcasy Extra”, już we wrześniu ubiegłego roku przyznał, że spółka pracuje nad wersją magazynu na kolejne tablety, które działać będą na systemie operacyjnym Android.

– Internet będzie w Polsce coraz poważniejszym kanałem dystrybucji. Zależy nam na tym, żeby nasze treści były dostępne maksymalnie najszerzej na rynku, czy to na smartfonach, czy tabletach – podkreśla Piotr Niemczycki.

„Polityka” też przygląda się Androidowi, ale nie pojawi się na nim zbyt prędko. – Ma on jeszcze wiele do poprawienia. Choćby system dokonywania płatności i rozliczeń, który obecnie de facto w Polsce nie działa – dodaje Joanna Chmielecka.

Zachodnie wydawnictwa też przygotowują się do debiutu na tabletach z Androidem. Takie plany ogłosił dla swoich pism „Wired” i „New Yorker”.

Citigroup szacuje, że w tym roku sprzeda się na świecie 35 mln tabletów. Zdaniem eMarketera za dwa lata będzie ich ponad 80 mln.

Wydawcy uczą się zarabiać

Sprzedaż prasy w internecie wcale nie musi oznaczać dla wydawcy zmniejszenia kosztów.

W tradycyjnej dystrybucji wydawca oddaje firmie kolporterskiej około 30 proc. za dowiezienie gazety do kiosku. Choć w internecie nie ma kosztów druku i transportu, e-gazeta nie dociera do czytelników za darmo.

Cena elektronicznego kolportażu, czyli prowizja, jaką Apple pobiera od wydawców od każdej sprzedanej gazety na iPada, jest wysoka. Obecnie wynosi 30 proc. wartości transakcji (zarówno „Newsweek”, jak i „Polityka” kosztują na iPadzie 0,79 euro). Jeszcze do niedawna wydawcy mieli furtkę – mogli oferować gazety na iPada, ale płatności pobierać bezpośrednio, z ominięciem sklepu Apple’a. Jednak teraz koncern zmienił zasady i poinformował ich, że wszystkie aplikacje, które pozwalają na płatności poza systemem, będą odrzucane. Wywołało to wśród wydawców bunt, ale tak naprawdę niewiele mogą zrobić.

Nieco korzystniejsze zasady proponuje Google. W swoim systemie elektronicznej prenumeraty będzie pobierać od wydawców „tylko” 10 proc. od każdej transakcji.

Tablety – mimo że tani internet i niskie koszty w sieci powoli stają się mitem – to dla prasy przyszłość. Dają szansę zdobycia nowych czytelników, a w efekcie zwiększenia przychodów z reklam. Wydawcy wciąż wiedzą jednak za mało o tabletowych czytelnikach, by przyciągnąć większe budżety reklamowe. Dlatego wydawca „Newsweeka” wybiera właśnie technologię, która da odpowiedź na takie pytania: ile czasu czytelnicy poświęcają na czytanie, w jaki sposób korzystają z aplikacji, jakie materiały multimedialne najbardziej ich interesują.

Istniejące aplikacje starają się wykorzystywać multimedialne możliwości urządzenia. „Polityka” oferuje galerie zdjęć i wersje audio wybranych tekstów. Tabletowa wersja „Newsweek Polska” ma wbudowane filmy, zdjęcia, interaktywne grafiki, pozwala też na odsłuchanie wywiadów. Możliwości iPadów jeszcze bardziej się zwiększą po wprowadzeniu drugiej generacji urządzenia, z lepszym wyświetlaczem i szybszym procesorem. Premiera iPada 2 zaplanowana jest na 2 marca w San Francisco.