Producenci konsoli do gier wideo liczą, że dzięki tegorocznym nowościom zdobędą na polskim rynku co najmniej 70 tys. nowych klientów.
Producenci konsoli do gier wideo liczą, że dzięki tegorocznym nowościom zdobędą na polskim rynku co najmniej 70 tys. nowych klientów.
Do zaciętej walki o polski rynek konsoli i gier wideo wart blisko 84 mln euro szykują się Microsoft, producent konsoli Xbox360, i Sony, producent PlayStation3. Magnesem przyciągającym klientów mają być nowe kontrolery ruchu: urządzenia rozpoznające ruchy ciała, dzięki czemu można grać bez używania joysticków. Pozwalające na to urządzenie Microsoftu o nazwie Kinect zadebiutuje w Polsce jesienią. Jego rywal – PlayStation Move od Sony – pojawi się w sprzedaży 15 września.
To próba wejścia obu firm na teren zarezerwowany przez Nintendo i jego konsolę Wii, której wprowadzenie cztery lata temu znacznie ożywiło rynek. – Dziś liczymy, że nowe urządzenie pomoże poszerzyć nam bazę klientów nawet o jedną trzecią – mówi Jakub Mirski, marketing manager w Microsofcie.
To niejedyne nowości. Już w lipcu Microsoft wprowadzi w Polsce nową wersję konsoli Xbox 360, a jesienią udostępni usługę Xbox LIVE, czyli możliwość gry z innym zawodnikami w czasie rzeczywistym. Z kolei wyróżnikiem Sony mają być gry 3D.
Agnieszka Pilichowska, product manager Sony Computer Entertainment Polska, podkreśla, że już są cztery gry w tej jakości, a do końca 2011 będzie ich około 20. By zagrać, trzeba mieć telewizor 3D. Ale producent PlayStation Network chce wzmocnić też swoją pozycję domowego centrum rozrywki – w II połowie roku umożliwi też właścicielom konsoli oglądanie za jej pośrednictwem filmów 3D.
– Mimo kryzysu rynek w Polsce wciąż rośnie. Biorąc pod uwagę wprowadzane nowości, ten rok będzie dla branży wyjątkowy – dodaje Agnieszka Pilichowska.
Co prawda w ubiegłym roku branża rynku rozrywki straciła, bo klienci ograniczali swoje wydatki. Ale sprzedaż konsoli w Polsce i tak rosła. – Był to jednak wzrost kilkunastoprocentowy, a nie kilkudziesięcioprocentowy jak w poprzednich latach – dodaje Jakub Mirski.
To zasługa tego, że polski rynek wciąż jest na wstępnym etapie rozwoju. Według danych Microsoftu na koniec ubiegłego roku liczba sprzedanych na polskim rynku konsoli sięgnęła miliona sztuk. Blisko 220 tys. to z kolei liczba sprzedanych konsoli przenośnych. Dokładniejszych danych na temat sprzedaży poszczególnych modeli producenci nie ujawniają.
Sony przyznaje tylko, że dotychczas sprzedało około 200 tys. egzemplarzy konsoli PS3. W całym 2009 roku rynek osiągnął wartość 56 mln euro sprzedanego sprzętu. Wartość sprzedanych gier można szacować na 28 mln euro.
Ale w porównaniu do krajów zachodniej Europy to wciąż mniej, bo wielu Polaków nie gra. – Zaledwie 19 proc. Polaków przyznaje się do grania, podczas gdy średnia w Europie przekracza 30 proc. Mamy jeszcze spory potencjał – dodaje Mirski.
Jest jednak też zła wiadomość: w tym roku nie ma co liczyć na obniżkę cen konsoli. Producenci tłumaczą to wysokimi kosztami produkcji gier.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama