Na jakie czynniki jednostki samorządu terytorialnego powinny zwrócić uwagę, planując inwestycje sportowe (sala, boisko, basen itp.)? Czy budowa kompleksu sportowego może mieć znaczenie w kontekście organizacji Euro 2012 w szczególności dla samorządów leżących w bliskiej odległości od miast – aren Mistrzostw Europy? Od czego samorząd terytorialny powinien rozpocząć planowanie inwestycji sportowych?
Na jakie czynniki jednostki samorządu terytorialnego powinny zwrócić uwagę, planując inwestycje sportowe (sala, boisko, basen itp.)? Czy budowa kompleksu sportowego może mieć znaczenie w kontekście organizacji Euro 2012 w szczególności dla samorządów leżących w bliskiej odległości od miast – aren Mistrzostw Europy? Od czego samorząd terytorialny powinien rozpocząć planowanie inwestycji sportowych?
Andrzej Bojanowski
zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej
Miasto Gdańsk przygotowuje szeroki zakres przedsięwzięć zarówno inwestycyjnych, jak i działań bieżących w zakresie sportu w perspektywie Euro 2012, ale i nie tylko. Od 2004 roku prowadzona jest budowa hali widowiskowo-sportowej na granicy Gdańska i Sopotu. Łączny koszt inwestycji to 340 mln zł. W 2007 rozpoczęto budowę stadionu piłkarskiego w Letnicy (areny mistrzostw Europy na 44 tys. widzów – łączny koszt inwestycji 710 mln zł), a w międzyczasie zainwestowano około 14 mln zł w przebudowę kompleksu sportowego MOSiR przy ul. Traugutta.
Bardzo ważnym elementem projektów inwestycyjnych jest budowa nowych boisk przyszkolnych w trzech mechanizmach finansowania. Jest to program Moje Boisko – Orlik 2012 – boiska współfinansowane przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. W ubiegłym roku wybudowano jeden, w tym roku otwarte będą jeszcze trzy, a w latach przyszłych planowane są cztery kolejne. W ramach programu Junior Gdańsk 2012 zrealizowano osiem, a ma powstać ich szesnaście. Jest to tyle, ile drużyn weźmie udział w rozgrywkach UEFA Euro 2012. Program funkcjonuje w ramach Społecznego Komitetu Wsparcia Euro 2012 (powołanego 6 listopada 2007 r. z inicjatywy środowisk gospodarczych Pomorza), zakłada budowę sieci boisk przyszkolnych w Gdańsku dzięki wsparciu finansowemu przedsiębiorców (pokrywają oni około 2/3 kosztów, a miasto – 1/3). Równocześnie istnieją boiska finansowane z budżetu miasta – średnio dwa rocznie. Miasto Gdańsk chce postawić na rozwój partnerstwa publiczno-prywatnego w zakresie rozwoju sieci sal gimnastycznych, lokowanych m.in. przy szkołach publicznych. W ten sposób oprócz profesjonalnego zaplecza sportowego budowane są także zaplecza lokalne dla dzieci i młodzieży. Z przeprowadzonych analiz, w porównaniu z największymi miastami w Polsce (za lata 2005–2009), Gdańsk jest liderem, jeżeli chodzi o wydatki ogółem na sport przypadające na jednego mieszkańca. W całej perspektywie inwestycyjnej nie zapomina się o tzw. projektach miękkich zarówno w zakresie rozwoju kultury fizycznej dzieci i młodzieży. Przygotowywany jest w ramach GOKF mechanizm zagospodarowania i użytkowania obiektów pod okiem specjalistów instruktorów WF, a także wiele programów współpracy w zakresie kształtowania poprawnych zachowań społecznych – kulturalne kibicowanie i użytkowanie obiektów publicznych.
Strategiczne inwestycje sportowe przyczyniają się także do powstania trwałej infrastruktury technicznej i komunikacyjnej oraz stanowią istotny czynnik rozwoju dla obszarów, w których zostały zlokalizowane. Tak jak w przypadku Euro 2012 do tej pory marginalizowane rejony Gdańska zmieniają swoje oblicze w wyniku rewitalizacji oraz poszerzania przestrzeni inwestycyjnych. Niewątpliwe wpływ ten będzie widoczny także po zakończeniu mistrzostw, służąc zarówno dzielnicy, ale i przestrzeni całego miasta.
Kibice i amatorzy wydarzeń sportowych stanowią sporą grupę mieszkańców Gdańska, których aktywność warto docenić, a budowa profesjonalnie przystosowanych obiektów pozwala na organizację rozgrywek na wysokim poziomie, co przyczynia się do promocji miasta i całego regionu.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama