Komisja Europejska zatwierdziła w środę polski plan przewidujący rekompensatę dla Poczty Polskiej za straty poniesione w wyniku świadczenia usług publicznych w okresie od 2006 do końca 2011 roku, pod warunkiem wprowadzenia zmian w polskiej ustawie regulującej obowiązek świadczenia usług publicznych.

Jak poinformowano w komunikacie prasowym, Polska musi poprawić ustawę regulującą obowiązek świadczenia usług publicznych przez Pocztę Polską. W szczególności KE zobowiązała Polskę do poprawienia "parametrów obliczania, kontrolowania i przeglądu rekompensat, aby uniknąć nadmiernej rekompensaty, oraz do zmiany ustaleń dotyczących zwrotów nadwyżek rekompensat".

Ponadto Polska musi zapewnić, że wszelkie istotne zmiany wprowadzane w polskim systemie księgowości do 2011 roku będą zgodne z unijną dyrektywą pocztową (97/67/WE). Polska ma też obowiązek informować o nich Komisję Europejską w terminie trzech miesięcy od wprowadzenia zmian.

"Cieszę się, że obecny plan nie stwarza ryzyka wypłacania Poczcie Polskiej nadmiernych rekompensat za wywiązywanie się ze zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych, o ile wymagane przez nas poprawki zostaną wprowadzone bezzwłocznie" - oświadczyła komisarz ds. konkurencji Neelie Kroes.

Przepisy unijne dopuszczają rekompensaty dla operatorów pocztowych, o ile świadczona usługa jest faktycznie usługą publiczną

Przepisy unijne dopuszczają rekompensaty dla operatorów pocztowych, o ile świadczona usługa jest faktycznie usługą publiczną, a rekompensata nie jest nadmierna i nie prowadzi tym samym do subsydiowania innej działalności. Także działalność Poczty Polskiej, jak przypomina KE, nie ogranicza się jedynie do świadczenia usług pocztowych w ogólnym interesie gospodarczym, lecz obejmuje inne usługi (np. finansowe) niewchodzące w zakres tzw. usług publicznych.

Po analizie KE uznała jednak, że środki proponowane przez Polskę dla Poczty Polskiej są zgodne z prawem wspólnotowym, z zastrzeżeniem, że Polska wprowadzi zmiany do ustawy regulującej obowiązek świadczenia usług publicznych.

Polska już w kwietniu 2004 roku zgłosiła do KE program pomocy, który przewidywał rekompensatę dla Poczty Polskiej za ewentualne straty netto z tytułu wykonywania powierzonych jej zadań w ramach świadczenia usług publicznych. KE wszczęła wówczas postępowanie wyjaśniające, które zamknięto częściowo w styczniu 2007 r. w odniesieniu do okresu 2004-2005, ponieważ w tych dwóch latach Poczta Polska nie otrzymała żadnych rekompensat.