Do końca roku sopoccy radni podejmą uchwałę o dokapitalizowaniu Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Na razie jeszcze nie wiadomo jaką kwotą. To ma być już kolejny zastrzyk finansowy dla lokalnej spółki, po tym jak w połowie roku radni podnieśli kapitał zakładowy o 1,7 mln zł. Wcześniej na podobny ruch zdecydował się pomorski urząd marszałkowski (8 mln zł), władze Gdańska (7 mln zł) oraz Gdyni (1 mln zł). Wszystkie samorządy deklarują, że do 2012 roku będą sukcesywnie zwiększać kapitał zakładowy SKM. Tylko Gdańsk chce dofinansować spółkę kwotą 17 mln zł, a w kolejce do objęcia udziałów stoi Malbork, który chętnie widziałby tego przewoźnika na swoim terenie.

Już w 2010 roku udział samorządów w kapitale zakładowym SKM przekroczyć ma 50 proc., a to będzie oznaczać przejęcie kontroli w spółce. To pierwszy krok do rozwoju SKM: wymiany taboru i remontu przystanków. Gdy współwłaścicielem pozostaje PKP, szanse na to maleją, bo spółka nie ma pieniędzy na inwestycje, a samorządy niechętnie wykładają pieniądze, gdy nie mają stuprocentowej kontroli nad działalnością przewoźnika. Na razie więc część taboru zostanie jedynie zmodernizowana, a zakup 25 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dopiero jest negocjowany z urzędem marszałkowskim, który rozdziela unijne dotacje.

– Chcemy, żeby samorząd wojewódzki i lokalny rządził w spółce. Jednak do końca 2010 roku na pewno nie wycofamy się całkowicie z SKM. Potrzeba na to dwóch–trzech lat – mówi GP Andrzej Wach, prezes grupy PKP.

– A po co w ogóle PKP udziały w lokalnej spółce przewozowej? Bez 100-proc.kontroli samorządów i kilkunastoletniej umowy na realizacje przewozów w regionie SKM nie ma szans na kredyty potrzebne do kompleksowej wymiany taboru – odpowiada Adrian Furgalski, analityk rynku infrastruktury.

Andrzej Wach przekonuje, że najpierw trzeba uregulować kwestie majątkowe.

– Trwa wycena majątku – dodaje prezes PKP.

SKM w Trójmieście powstała w ramach komercjalizacji PKP w 2001 roku i miała być przekazana samorządom już w 2005 roku. SKM zarządza i administruje linią kolejową nr 250 z Gdańska do Rumi oraz wozi po niej pasażerów. W 2008 roku przewiozła 39 mln pasażerów.

Zmiany właścicielskie na Pomorzu to kolejny etap przekształceń w PKP. Z siedmiu przewoźników działających na polskim rynku już tylko dwóch nadal działa w Grupie PKP: SKM Trójmiasto i PKP Intercity. Akcje PKP IC w 2010 roku mają zostać upublicznione i wtedy rola państwa w obu spółkach znacznie zmaleje. Konkurencja w połączeniach między dużymi miastami sprawiła, że ceny biletów spadły nawet o kilkadziesiąt procent.