Często spotykanymi postanowieniami w umowach dystrybucyjnych jest tzw. klauzula o zakazie konkurencji. Jaką najczęściej ma treść i czy jest dozwolona?
MAŁGORZATA SURDEK
adwokat, partner w kancelarii CMS Cameron McKenna
Zgodnie z taką klauzulą nabywca towaru zobowiązuje się, że nie będzie nabywał i odsprzedawał wyrobów konkurencyjnych, czyli uznawanych za substytuty towarów objętych porozumieniem. Niekiedy nabywca towaru zobowiązuje się do dokonywania u określonego dostawcy ponad 80 proc. wszystkich swoich zakupów towarów objętych porozumieniem i towarów uznawanych za ich substytuty.
Takie postanowienia o zakazie konkurencji mogą ograniczać konkurencję, jeżeli długoterminowo wiążą dystrybutora z danym dostawcą i przez to utrudniają innym dostawcom dostęp do rynku. Z drugiej strony tego rodzaju ograniczenia konkurencji mogą również przynosić pewne pozytywne skutki, np. przyczynić się do obniżenia kosztów dystrybucji.
Prawo ochrony konkurencji, dostrzegając korzyści i zagrożenia wynikające z klauzul o zakazie konkurencji, zezwala na ich stosowanie pod pewnymi warunkami. Warunki te określone są w rozporządzeniu Rady Ministrów z 2007 roku w sprawie wyłączenia niektórych rodzajów porozumień wertykalnych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję. Jeżeli udział dostawcy i jego grupy kapitałowej w tzw. rynku właściwym towaru objętego porozumieniem nie przekracza 30 proc., wówczas może on zawrzeć postanowienie o zakazie konkurencji na czas do pięciu lat. Porozumienia o zakazie konkurencji zawierane na czas dłuższy lub bezterminowo, a także porozumienia o zakazie konkurencji zawierane co prawda na pięć lat, które jednak mogą być milcząco odnawiane po upływie tego okresu, nie skorzystają z dobrodziejstwa wyłączenia spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję przewidzianego w ww. rozporządzeniu. Podobnie nie skorzystają z dobrodziejstwa wyłączenia porozumienia o zakazie konkurencji zawierane przez dostawcę, którego udział w rynku właściwym towaru objętego umową (z uwzględnieniem udziału jego grupy kapitałowej) przekracza 30 proc.
Postanowienia, które nie spełniają warunków skorzystania ze wspomnianego wyłączenia, są zakazane, chyba że strony porozumienia będą w stanie wykazać, że postanowienia te mają więcej pozytywnych niż negatywnych skutków dla konkurencji i konsumentów. W praktyce przeprowadzenie takiego dowodu jest niełatwe, a potencjalne sankcje za naruszenie zakazu zawierania porozumień ograniczających konkurencję są surowe. Obejmują nieważność porozumienia oraz kary finansowe do 10 proc. przychodów przedsiębiorcy będącego stroną zakazanego porozumienia.
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Powiązane
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama