O 0,3 proc. zwiększyły się w II kwartale przychody grupy Telekomunikacji Polskiej. W I półroczu przychody operatorów komórkowych wzrosły o 11,5 proc., do 12,5 mld zł. Zaczęło słabnąć tempo wzrostu rynku internetowego.
ANALIZA
W II kwartale grupa Telekomunikacji Polskiej miała 4,52 mld zł przychodów. To o 0,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Grupa odnotowała 45-proc. wzrost zysku operacyjnego do 984 mld zł i 41-proc. zwyżkę zysku netto do 699 mln zł. W porównaniu z II kwartałem 2007 r. przychody TP z usług głosowych telefonii stacjonarnej spadły o 14,4 proc., z transmisji danych wzrosły o 16,9 proc., a z telefonii komórkowej zwiększyły się o 8,9 proc.
Wyniki na poziomie zysków były zdecydowanie lepsze niż oczekiwane przez analityków, ale to głównie zasługa zdarzeń jednorazowych. Spółka podniosła wczoraj prognozę przychodów grupy w tym roku i zamiast spadku o 1 proc., oczekuje, że będą na poziomie ubiegłorocznych, czyli 18,24 mld zł.
Telekomunikacja Polska szacuje, że w I półroczu wartość całego rynku telekomunikacyjnego wzrosła o 6 proc. w porównaniu z I półroczem 2007 r. Przychody grupy TP zwiększyły się o 1,1 proc.
- Biorąc pod uwagę silny spadek w segmencie telefonii stacjonarnej i nie najlepsze perspektywy w telefonii komórkowej, utrzymanie przychodów na ubiegłorocznym poziomie to dość ambitny cel - twierdzi Paweł Puchalski, analityk DM BZ WBK.
- Wyniki I półrocza pokazują, że grupa TP jest w stanie osiągnąć cele strategiczne, które przedstawiła dokładnie rok temu - mówi Maciej Witucki, prezes TP.
W końcu czerwca TP miała 8,4 mln abonentów, o 11,3 proc. mniej niż rok wcześniej i o 3 proc. mniej niż w końcu marca 2008 r. TP mogła pochwalić się 2 mln 82 tys. klientów szybkiego internetu (w II kwartale zdobyła jedynie 6 tys.) i 54 tys. klientów telewizji (wzrost o 5 tys.). Część utraconych przez TP klientów usług telefonicznych w ogóle zrezygnowała ze stacjonarnej linii telefonicznej, a reszta została klientami innych operatorów. Już 769 tys. klientów TP płaci abonament konkurentom (usługa WLR). 244 tys. abonentów największego w regionie telekomu kupuje szybki internet u operatorów alternatywnych (usługa BSA), w tym 40 tys. od PTK Centertel, spółki córki TP.
Centertel w II kwartale zdobył 140 tys. abonentów i stracił 246 tys. klientów usług przedpłaconych telefonii komórkowej. Na koniec czerwca obsługiwał 13,9 mln kart SIM, o 1,8 proc. mniej niż w końcu 2007 roku. Centertel był nadal największym operatorem pod względem liczby obsługiwanych kart SIM. Na koniec czerwca wszyscy komórkowi gracze obsługiwali w sumie 41,73 mln SIM.
- Sądzę, że ten rok skończymy z tą samą łączną liczbą kart SIM co 2007 rok (41,5 mln). Nadal jestem optymistą i sądzę, że w dłuższym terminie penetracja dojdzie do 130 proc. - mówi GP Paweł Puchalski.
W I połowie roku przychody Centertelu wyniosły 4 mld 226 mln zł i były o 10,7 proc. wyższe niż rok wcześniej. Według szacunków GP, cały rynek wzrósł w tym czasie o 11,5 proc. do 12,5 mld zł. Operatorzy szacują, że w tym roku wartość rynku usług telefonii komórkowej zwiększy się o 7-10 proc., a to oznacza, że może wzrosnąć nawet do 25,85 mld zł.
Ożywienie w usługach oferowanych przez wirtualnych operatorów komórkowych przyniósł II kwartał. Dwaj najwięksi gracze - Mobil King i Carrefour Mova - mają po ok. 60 tys. aktywnych kart SIM. W końcu czerwca na rynek MVNO wszedł Aster i Cyfrowy Polsat, a w lipcu usługi zaczął świadczyć Snickers Mobile. Na wrzesień start zapowiada nastawiony na klientów biznesowych MVNO Crowley TeleMobile. W II połowie roku świadczenie usług dla biznesu chce też rozpocząć Netia. W sumie w końcu roku MVNO mogą obsługiwać nawet 500 tys. kart SIM. A to oznacza, że ich udział w rynku kart SIM zwiększy się do 1,2 proc. z obecnych 0,4 proc.
Dalsze rozpychanie się na rynku małych i średnich operatorów telefonii stacjonarnej przyniosła I połowa roku. Pozyskiwali oni nowych klientów - głównie spośród dotychczasowych abonentów TP.
Z opublikowanych wczoraj danych wynika, że w II kwartale 105 tys. abonentów TP wybrało WLR. Tu głównym graczem jest Tele2, a na rynku liczą się jeszcze Telefonia Dialog i Netia. W tym samym okresie 152 tys. abonentów TP zaczęło korzystać z BSA. Bezsprzecznym liderem na tym rynku jest Netia, a na rynku dobrze sobie radzi również należąca do TP PTK Centertel.
Powoli rusza rynek LLU, czyli dzierżawy od TP przez operatorów alternatywnych łączy abonenckich (tzw. uwolnienie pętli lokalnej). W połowie lipca TP była gotowa do LLU w 100 tzw. węzłach (obejmują do kilku central telefonicznych) w Polsce, a Netia swój sprzęt miała zainstalowany w 50 węzłach. W końcu roku TP zapowiada uwolnienie 150 węzłów obsługujących 2 mln linii. Netia chce obsługiwać ponad 100 z nich.
Walkę o klientów TP prowadzą też inni dostawcy usług telefonicznych, wykorzystując możliwość przeniesienia numeru abonenta TP do ich sieci. W ten sposób nowych abonentów zdobywa m.in. telewizja kablowa Aster, a także - głównie w usłudze Era Domowa i Era Firmowa - Polska Telefonia Cyfrowa.
Na razie niewielu operatorów ujawniło swoje wyniki za I półrocze. Crowley Data Poland, dostawca usług bezprzewodowych dla biznesu, odnotował 16-proc. wzrost przychodów do 47 mln zł i 11-proc. wzrost zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację do 7,4 mln zł. Telekomunikacja Kolejowa po pierwszych sześciu miesiącach roku miała 132,2 mln zł przychodów i 2 mln zł zysku netto. Analitycy oczekują, że Netia w II kwartale miała 242 mln zł przychodów (wzrost o 18 proc.), co oznacza, że I półrocze skończyła z przychodami na poziomie 470 mln zł (wzrost o 15 proc.).
Netia szacuje, że jej tegoroczne przychody - uwzględniając przejęcie Tele2 Polska w IV kwartale - wzrosną o 25 proc. do 1,05 mld zł (bez przejęcia wzrost szacowany był na 13 proc.). TK prognozuje w tym roku 272 mln zł przychodów (wzrost o 12 proc.), CDP - 100 mln (wzrost o 22 proc.), a Tele2 - 455 mln zł (wzrost o 15 proc.). W ocenie analityków przychody TP z telefonii stacjonarnej spadną w tym roku o ok. 800 mln zł, czyli o ok. 8 proc. Szacunki mówią, że w tym roku rynek telefonii stacjonarnej skurczy się o 2-4 proc. z ok. 14,7 mld zł w 2007 roku.
We wrześniu TP chce zdobyć pierwszych klientów satelitarnej telewizji. W IV kwartale PTK Centertel powinien zacząć oferować usługi bezprzewodowego szybkiego internetu z wykorzystaniem technologii CDMA450. Wart 150 mln euro kontrakt na dostawę sprzętu zdobył chiński Huawei, a budowa sieci 850 nadajników ma skończyć się w 2009 roku. TP liczy, że w II połowie roku pozyskiwanie klientów szybkiego internetu odzyska wigor. Prezes Witucki spodziewa się, że wprowadzenie do sprzedaży iPhone ożywi sprzedaż usług przez PTK Centertel.
KOMÓRKI REKLAMUJĄ SIĘ NA POTĘGĘ
681,4 mln zł wydali na reklamę w I półroczu czterej najwięksi operatorzy komórkowi. To o 15,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Z opublikowanych przez Presserwis danych Expert Monitora (dane cennikowe, netto) wynika, że przez pierwsze sześć miesięcy 2008 roku najwięcej na reklamę wydała Polska Telefonia Cyfrowa - 232,9 mln zł (wzrost o 41,5 proc. wobec I półrocza 2007 roku). Polkomtel wydał w tym czasie na reklamę 196 mln zł (spadek o 2,31 proc.), PTK Centertel - 156,4 mln zł (wzrost o 11,3 proc.), a P4 - 96 mln zł (wzrost o 16,7 proc.).
OPINIA
TOMASZ RUDNICKI
dyrektor zarządzający Mobil King
Na rynku usług przedpłaconych trzeba być bez przerwy aktywnym i reklamą wspierać sprzedaż, a także dbać o marketing produktu. To tak, jak z jazdą na rowerze - gdy przestaje się pedałować, rower staje. W pierwszych tygodniach działalności Mobil King spora część klientów kupowała starter na próbę i po wykorzystaniu minut go nie doładowywała. Teraz coraz więcej klientów systematycznie doładowuje konta. 68-70 proc. naszych przychodów pochodzi z usług głosowych, a reszta z SMS, MMS oraz transmisji danych (głównie ściąganie treści udostępnianych klientom MK - przyp. GP).
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama