Zdaniem Telekomunikacji Polskiej przejęcie Tele2 Polska przez Netię może istotnie wpłynąć na zmniejszenie konkurencyjności na rynku telekomunikacyjnym. Tymczasem Urząd Komunikacji Elektronicznej twierdzi, że przejęcie to może przynieść korzyści klientom i rynkowi.

W poniedziałek spółka Netia - operator telekomunikacyjny - poinformowała, że zawarła umowę na przejęcie Tele2 za ok. 105,8 mln zł.

"Połączenie naszej strategii (...) sprawia, że będziemy mogli jeszcze lepiej konkurować z TP i innymi operatorami" - poinformował w komunikacie prezes zarządu Netii Mirosław Godlewski.

Zdaniem dyrektora wykonawczego TP Ireneusza Piecucha, Netia i Tele2 posiadają wspólnie 87 proc. rynku dostępu do szerokopasmowej sieci TP (tzw. usługa BSA - ang. Bitstream Access) oraz 79 proc. rynku WLR (ang. Wholesale Line Rental), czyli usługi hurtowego dostępu do sieci, w której operator przejmuje obsługę połączeń telefonicznych od TP wraz z pobieraniem abonamentu.

Połączenie spółek, w jego opinii, "może stworzyć zagrożenie dla mniejszych operatorów, których nie stać na balansowanie na granicy kosztów i obdarowywanie klientów ofertami typu "rok za darmo" (promocja Netii - red.)".

"Po raz kolejny widać też, iż operatorzy alternatywni korzystając z niezmiernie, a czasami nawet nadmiernie korzystnych warunków odsprzedaży hurtowej ustalanych przez UKE, skupiają się raczej na podkupowaniu bazy klienckiej niż na inwestowaniu w rozwój infrastruktury" - poinformował w komentarzu przesłanym Piecuch.

Zdaniem rzecznika prasowego Urzędu Komunikacji Elektronicznej Jacka Strzałkowskiego, mniejsi operatorzy nie konkurują o klientów z Netią czy z Tele2, ale właśnie z TP.

"To zachowanie TP wobec nich i stawki za dostęp do infrastruktury mogą utrudniać im prowadzenie biznesu, a nie rynkowe procesy konsolidacyjne" - powiedział Strzałkowski.

Dodał, że z punktu widzenia UKE, dzięki temu połączeniu powstanie też silniejsza konkurencja dla TP, która zmusi największego operatora do poważniejszego liczenia się z warunkami konkurencji rynkowej.

"Takie zachowanie może przynieść tylko korzyści zarówno dla mniejszych podmiotów na rynku, jak i dla użytkowników korzystających z tańszych i lepszej jakości usług. Teraz Netia, przejmując klientów Tele2, będzie mogła określić swoją nową politykę taryfową i zobaczymy, czy nadal będzie korzystniejsza cenowo" - powiedział rzecznik UKE.

Netia podtrzymuje prognozy 1 mln klientów usług szerokopasmowych do 2010 r.

Ocenia, że do 2010 roku zdobędzie 1,5 mln klientów usług głosowych.

Obecnie Netia wraz z Tele2 mają powyżej 300 tys. klientów usług szerokopasmowych i ponad 1,2 mln klientów usług głosowych.