Jeśli startujesz z własnym biznesem w internecie i nie masz jeszcze doświadczenia w zakresie reklamy, najlepiej zdobywać je w najprostszy i najtańszy sposób - korzystać z reklamy kontekstowej w wyszukiwarkach internetowych.

Reklama za pomocą linków sponsorowanych polega na wyświetlaniu się adresu naszej strony w momencie, gdy internauci wpisują w wyszukiwarce określone słowa związane z naszą działalnością. Najtrudniejsze zadanie dla reklamodawcy polega na najtrafniejszym przewidzeniu, jakie słowa będą wpisywać w wyszukiwarce potencjalni klienci, szukając produktów, które sprzedajemy (lub szukając usług, jakie oferujemy). Im trafniej dobrane słowa i im ich więcej, tym większa skuteczność reklamy.

Z takiej formy reklamy korzysta coraz większa liczba firm. Rynek reklamy kontekstowej, w którym dominujący udział w Polsce ma Google, wart był w ubiegłym roku, według informacji GP, około 300 mln zł, czyli niemal tyle samo, ile cały rynek reklamy graficznej (banerów, billboardów itp.). Dokładne dane opublikuje wkrótce IAB Polska. Firmy, które korzystają z tej formy reklamy, twierdzą, że dzięki niej sprzedaż wzrosła w niektórych przypadkach o 15-20 proc.

To też jeden z najprostszych sposobów reklamy, szczególnie dla początkujących przedsiębiorców internetowych. Programy do zarządzania reklamą kontekstową pozwalają samemu decydować, jakie słowa opłacimy, ile ich będzie, kiedy (w jakich godzinach dnia) oraz gdzie (np. w których miastach) będzie wyświetlać się nasza reklama, a także - jak dużo pieniędzy na nią wydamy.

Stawki za jedno kliknięcie na naszą reklamę wynoszą średnio od 0,19 do 0,45 zł. To koszt kliknięcia, czyli tyle, ile zapłacimy za to, że ktoś kliknął na naszą reklamę. Im większy budżet przeznaczymy na reklamę, tym mniej zapłacimy za jedno kliknięcie. W przypadku sklepu motoryzacyjnego możemy dotrzeć do około 750 osób, z których część może zrobić u nas zakupy wydając na to 300 zł. Ale przy budżecie sięgającym już 3 tys. zł będziemy mogli dotrzeć już do ponad 12 tys. potencjalnych klientów...

W polskim internecie firmy mogą korzystać z reklamy kontekstowej m.in. w wyszukiwarce Google i Netsprint.