statystyki

Państwo pomoże również restrukturyzującym się przedsiębiorcom

autor: Bartosz Sierakowski, Wojciech Pustelnik18.08.2020, 08:32; Aktualizacja: 18.08.2020, 08:33
Polski ustawodawca, idąc śladem innych państw, szeroko otwierających kasę państwową i podejmujących środki zaradcze łagodzące drastyczne skutki gospodarcze wywołane pandemią COVID-19, w pocie czoła wykuwa kolejne tarcze antykryzysowe i stara się uzbroić rodzime firmy przed spowolnieniem ekonomicznym.

Polski ustawodawca, idąc śladem innych państw, szeroko otwierających kasę państwową i podejmujących środki zaradcze łagodzące drastyczne skutki gospodarcze wywołane pandemią COVID-19, w pocie czoła wykuwa kolejne tarcze antykryzysowe i stara się uzbroić rodzime firmy przed spowolnieniem ekonomicznym.źródło: ShutterStock

Choć ustawa dopiero weszła w życie, to już ostatni dzwonek, by dokładnie się przyjrzeć jej zapisom i złożyć wniosek. Bo na wsparcie dla firm w tegorocznym budżecie zaplanowano zaledwie 120 mln zł, a więc pieniędzy nie wystarczy dla wszystkich.

Polski ustawodawca, idąc śladem innych państw, szeroko otwierających kasę państwową i podejmujących środki zaradcze łagodzące drastyczne skutki gospodarcze wywołane pandemią COVID-19, w pocie czoła wykuwa kolejne tarcze antykryzysowe i stara się uzbroić rodzime firmy przed spowolnieniem ekonomicznym.

Duża część przedsiębiorców spełniała wymogi ustawowe i załatała otrzymaną gotówką dziury budżetowe spowodowane lockdownem. Niestety, brzmienie ustaw nie zawsze kierowało pomoc tam, gdzie była pilnie potrzebna, czyli do tych już znajdujących się na skraju bankructwa. Do tej grupy zaliczali się m.in. przedsiębiorcy przechodzący sądową procedurę restrukturyzacyjną (nie chodzi zatem o tzw. samodzielną restrukturyzację, np. cięcie zbędnych kosztów, lecz o jedno z czterech postępowań restrukturyzacyjnych regulowanych ustawą z 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne).

Tę praktykę przełamuje ustawa z 16 lipca 2020 r. o udzielaniu pomocy publicznej w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców (Dz.U. poz. 1298; dalej: ustawa), która weszła w życie 11 sierpnia 2020 r. Na jej podstawie pomoc zostaje skierowana do szerszej grupy przedsiębiorców niż dotychczas – w tym do tych, którzy przechodzili wspomnianą sądową restrukturyzację i wychodzili na prostą, gdy nagle zostali zainfekowani gospodarczymi skutkami koronawirusa – co nie zmienia faktu, że przewiduje wiele wymogów od podmiotu, który będzie występował o pomoc.

Z uwagi na limitowaną wielkość środków przeznaczonych na jej realizację (tylko 120 mln zł w 2020 r.), niestety prawdziwe będzie stwierdzenie, że nie dla każdego wystarczy pieniędzy. Tak więc choć vacatio legis ustawy minęła raptem kilka dni temu, to już ostatni dzwonek, żeby zapoznać się z istotą pomocy i procedurą jej uzyskania. I choć na stronach internetowych MR i ARP nie znajdujemy żadnych szczegółowych informacji, wnioski można już składać i należy to robić szybko, bowiem rządzi tu zasada: kto pierwszy, ten lepszy.

rodzaje wsparcia

Przejdźmy do meritum – w praktyce najważniejsze będzie określenie, jaka pomoc czeka na zmagających się z kryzysem i z jaką procedurą trzeba się zmierzyć, aby finalnie zostać beneficjariuszem przewidzianych ustawą instrumentów.

I tak regulaja ta przewiduje trzy rodzaje pomocy publicznej. Różnią się one celem, jaki mają spełnić – zgodnie z zasadą proporcjonalności, dany rodzaj wsparcia jest szyty na miarę i ma spełnić tylko i aż tę funkcję, dla której został przewidziany. Celowościowe podejście widać już w nazewnictwie rodzajów pomocy – ustawa mówi, że reguluje „udzielanie pomocy publicznej przedsiębiorcom” na ich:

1) ratowanie;

2) tymczasowe wsparcie restrukturyzacyjne;

3) restrukturyzację.

Cel jest zatem jasno wyznaczony: ratujemy, tymczasowo wspieramy, restrukturyzujemy. Na pierwszy rzut oka pojęcia są bliskoznaczne. Bliższe spojrzenie pozwala jednak dostrzec różnice i przyznać trafność nazewnictwa unijnego (terminologia ustawy w większości przypadków została przejęta z komunikatu komisji: Wytyczne dotyczące pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji (Dz. Urz. UE z 31.7.2014 r.; C 249/1, dalej jako: wytyczne).


Pozostało 87% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane