statystyki

Drukarnie pod lupą UOKiK. Są sygnały o koncetracji na rynku

autor: Patrycja Otto, Elżbieta Rutkowska11.03.2019, 22:18; Aktualizacja: 12.03.2019, 08:50
prasa, media, gazety

UOKiK nie wyjaśnił nam, jak wykorzysta swoją analizę ani skąd płynęły sygnały do jej przeprowadzenia. Rzeczniczka urzędu Małgorzata Cieloch informuje tylko, że takie badania ”są robione na potrzeby urzędu i wykorzystywane przy prowadzeniu różnych działań„. W raporcie zasugerowano zaś możliwość ponownej analizy sytuacji w razie skarg na podmioty z najsilniejszą pozycją rynkową.źródło: ShutterStock

Urząd antymonopolowy uznał, że rynek druku prasy jest wysoce skoncentrowany.

Regulator zajął się poligrafią prasową w związku z – jak stwierdza – ”sygnałami o jego znacznej koncentracji„. Odrębnie potraktował rynek w technologii coldset i w technologii heatset. Pierwsza służy do drukowania dzienników i mniej wymagających jakościowo czasopism. Druga – czasopism magazynowych. Oba UOKiK uznał za ”wysoce skoncentrowane„.

W ramach badania zebrano informacje od 17 największych drukarni, w tym należących do Agory, Polska Press i Wydawnictwa Bauer. Łączne przychody drukarni w latach 2015–2016 urząd obliczył na 640 mln zł (nie uwzględniając obrotów na własne potrzeby wydawców mających drukarnie). Około 80 proc. tej kwoty dotyczy druku magazynów – tu przychody wzrosły z 504 mln zł do 516 mln zł. Reszta przypadła na druk dzienników i czasopism niemagazynowych (coldset), gdzie odnotowano spadek.


Pozostało jeszcze 82% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane