Kwietniowy kalendarz pierwszych publicznych ofert wygląda bardzo dobrze. Do poniedziałku osiem spółek ogłosiło terminarz IPO wartych w sumie ponad 450 mln zł. Ta kwota może się zmniejszyć, gdy spółki ogłoszą ostateczne ceny emisyjne akcji.
Oferty chcą przeprowadzić Selena FM (producent i dystrybutor chemii budowlanej), Famed Żywiec (producent sprzętu medycznego), Towarzystwo Finansowe SKOK (usługi finansowe), CAM Media (firma reklamowa), Drewex (producent mebli), Vertex (producent żaluzji), ZREMB Chojnice (producent kontenerów) i K2 Internet (marketing internetowy).
Niewykluczone, że grono to w tym tygodniu powiększy się co najmniej o jeszcze jedną firmę - Cyfrowy Polsat. Według nieoficjalnych informacji kontrolowany przez Zygmunta Solorza operator platformy cyfrowej ma 10 kwietnia opublikować prospekt, a oferta - prowadzona w Polsce i za granicą - ma mieć wartość powyżej 1 mld zł.
Ofertę w II połowie kwietnia zapowiadała też Grupa Kościuszko Polskie Jadło. Oferujący akcje - BM BGŻ - przewiduje, że prospekt spółki może być opublikowany 9 kwietnia. Wartość oferty szacowana jest na 20 mln zł.
Szefowie spółek wchodzących teraz na giełdę mają świadomość, że okres jest trudny, a ceny akcji, jakie udaje się uzyskiwać w IPO, muszą być atrakcyjne dla kupujących.
- Możemy czekać rok lub dwa, ale nasza strategia rozwoju jest strategią ofensywną i czasem trzeba to finansować ofensywnymi narzędziami. Ich zamiana na defensywne może spowodować podobne zmiany w strategii - mówi GP Krzysztof Domarecki, prezes i właściciel Seleny FM.
Spółka wstępnie planowała emisję wartą 200 mln zł, ale ostatecznie będzie musiała się zadowolić kwotą nie większą niż 165 mln zł.
Także maksymalna cena akcji Famed Żywiec jest niższa niż wstępnie planowano. Wynosi 22 zł zamiast 24 zł.
- Zdecydowaliśmy się na publiczną ofertę, bo chcemy iść do przodu - mówi Kazimierz Tlałka, wiceprezes i dyrektor finansowy Famed Żywiec, producenta sprzętu medycznego.
Firma spodziewa się z emisji nowych akcji uzyskać ok. 100 mln zł i przeznaczyć je na intensywny program inwestycyjny.
- Po kilku miesiącach przerwy znów zaczynamy się przyglądać pierwszym publicznym ofertom - mówi GP przedstawiciel jednego z inwestorów finansowych. Jak nam wyjaśnił, inwestora interesują emisje o wartości powyżej 100 mln zł spółek o solidnych fundamentach, które mają szansę być płynne na giełdzie.
- Takich emisji jest jednak niewiele - dodaje i podkreśla, że mimo spadków cen akcji na giełdzie wyceny w IPO wcale nie są jeszcze takie niskie.
- To oferty dla średnio- i długoterminowych graczy. Ostatnie debiuty giełdowe pokazały, że trudno liczyć na szybkie zyski - mówi.
Inny z naszych rozmówców zwraca uwagę na to, że właściciele spółki poważnie traktujący inwestorów decydują się na ograniczenie zbywalności posiadanych akcji. W przypadku Seleny jest to 18 miesięcy, w Famedzie Żywiec 12 miesięcy.
Zapełnia się też majowy kalendarz rynku pierwotnego. Oferty chcą wówczas przeprowadzić Pozbud (producent okien i drzwi), Krosnoglass (producent włókna szklanego) i Hefal Serwis (producent sztucznych lodowisk).
Poza tymi spółkami Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdziła jeszcze związane z IPO prospekty emisyjne 4Fun Media, Comes, Elmo, Harper Hygenics, Marvipolu, Pro-Budu, Trimtabu i Vobisu. Spółki nie ujawniły planowanych terminów IPO.
W planach są też oferty akcji spółek już notowanych na giełdzie. Oferty na zasadzie prawa poboru zapowiadają Energoaparatura, Kompap, Mewa i Point Group. Wtórne oferty akcji planują z kolei Hydrobudowa Polska, Jutrzenka i Pamapol.