Rozmawiamy z JANUSZEM ARCISZEWSKIM, prezesem Grupy Aster - Wirtualny operator komórkowy Grupy Aster już na siebie zarabia. Firma nie chce teraz przejmować konkurentów. Chce rozszerzyć usługi na klientów biznesowych. Na razie nie planuje usług przedpłaconych.
● Od roku Aster poza telewizją kablową, internetem i telefonem stacjonarnym oferuje też usługi mobilne jako wirtualny operator komórkowy. Czy projekt MVNO już na siebie zarabia?
– Nasz telefonia komórkowa przynosi już zyski i pozytywnie wpływa na wynik EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację – przyp. GP). Szybkie osiągnięcie rentowności było możliwe przede wszystkim dzięki modelowi biznesowemu, który przyjęliśmy. Od początku działamy nieco inaczej niż pozostali MVNO. Znamy naszych klientów i wszystkie działania związane z ich obsługą realizujemy sami. Mamy własny system billingowy, call center i sieć obsługi klienta. To pozwala ograniczać koszty.
KABLÓWKA I KOMÓRKI
Aster jest pierwszym operatorem telewizji kablowej, który zaczął świadczyć usługi komórkowe. Pozostali liczący się gracze takich planów nie ogłaszali (UPC Polska), wycofali się z nich (Vectra), albo od lat zapowiadają wejście na rynek (Multimedia). Wśród MVNO poza Aster usługi abonenckie świadczy tylko Cyfrowy Polsat.
● Ilu abonentów ma MVNO?
– Ponad 29 tys. – 10 proc. wszystkich naszych klientów korzystających z telewizji. To nawet trochę więcej niż zakładaliśmy.
● Jakie są cele MVNO na ten rok?
– Do końca roku chcemy mieć 45–50 tys. abonentów. Docelowo chcielibyśmy, by karta SIM była w każdym mieszkaniu, do którego docieramy z innymi usługami. Od półtora miesiąca sprzedajemy internet mobilny i obecnie korzysta z niego już 2 tys. abonentów. Wkrótce wprowadzimy usługi dla biznesu, zarówno dla małych firm, w tym osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i dużych przedsiębiorstw oraz firm pośredniczących w sprzedaży naszych usług.



USŁUGI DLA BIZNESU
Wśród MVNO usługi dla biznesu świadczy Netia (działa jako MVNO w sieci Play) oraz Crowlay Data Poland (do świadczenia usług wykorzystuje umowę MNI z PTK Centertel). Ani Netia, ani CDP nie ujawniły do tej pory żadnych informacji o wynikach MVNO.
Małym firmom i mikroprzedsiębiorstwom będziemy oferować przede wszystkim dostęp do internetu z własnym kontem e-mailowym i stroną firmową www oraz pakietem bezpieczeństwa, a także usługi telefonii komórkowej i stacjonarnej oraz telewizji. Dzięki podpisaniu umów z kilkudziesięcioma nadawcami, klienci Aster Biznes będą mieli prawo do emisji programów w miejscach publicznych. Jest to dobra informacja np. dla właścicieli pubów, studiów fryzjerskich, klubów fitness czy przychodni zdrowia. Obok usług podstawowych klienci będą mogli korzystać także z usług dodanych, np. wideokonferencji. Tych rozwiązań docelowo będzie wiele. Pracujemy obecnie np. nad systemem automatycznej rezerwacji miejsc. To usługa np. dla pubu, restauracji, gabinetu lekarskiego. Dla większych firm Aster Biznes przygotowuje usługi bardziej zaawansowane takie jak VPN (wirtualna sieć prywatna – przyp. GP).
● Czy Aster zamierza kupić, któregoś z obecnych na rynku MVNO?
– Przejmowanie innych operatorów MVNO nie ma teraz sensu. Po pierwsze, nie wiadomo, na ile są to obecnie przedsięwzięcia rentowne, po drugie chcemy rozwijać usługę telefonii komórkowej, przede wszystkim opierając się na własnej bazie abonentów. Dotychczasowe wyniki pokazują, że tylko taka strategia ma sens. Potencjał rozwoju jest zresztą bardzo duży – możemy zdobyć w sumie prawie 300 tysięcy klientów.
● Czy pojawią się usługi przedpłacone (pre-paid – red.)?
– Wprowadzenie takiego rozwiązania jest w tym momencie trudne i mało opłacalne. Na razie chcemy rozwijać ofertę abonamentową, która gwarantuje nam stałe przychody. W przyszłości, jeśli sytuacja na rynku się zmieni, rozważymy wprowadzenie pre-paidu.
● Po co operatorowi telewizji kablowej MVNO?
– Uruchomienie MVNO było naturalną konsekwencją rozwoju spółki. Telefonia komórkowa stanowi doskonałe uzupełnienie pozostałych usług i zwiększa ich atrakcyjność. W sytuacji gdy klient staje się bardziej wymagający, dodatkowe przychody można generować jedynie albo zwiększając bazę abonentów, albo rozszerzając usługi. Podwyżki cen nie wchodzą dziś w grę. Uruchomienie czwartej usługi pozwala zdobywać nowych klientów, zwłaszcza na mocno konkurencyjnym rynku warszawskim. Zakup wielu usług u jednego operatora jest rozwiązaniem zdecydowanie bardziej korzystnym cenowo niż kupowanie ich u różnych dostawców. Z punktu widzenia klienta jest to także wygodniejsze. Może się kontaktować w wielu sprawach za pośrednictwem jednej infolinii i otrzymuje jeden zbiorczy billing. Obecnie ponad połowa abonentów MVNO korzysta również z dwóch lub trzech pozostałych naszych usług.
● JANUSZ ARCISZEWSKI
prezes Grupy Aster, czwartej co do wielkości sieci telewizji kablowej w Polsce. Na rynku telekomunikacyjnym w Polsce pracuje od 1996 roku