● Załóżmy, że otworzyłem firmę organizującą śluby i chciałbym szybko pozyskać klientów. Mam 2 tys. zł na reklamę i chcę skorzystać z promocji w wyszukiwarce internetowej, bo słyszałem, że to skuteczny i tani sposób. Od czego powinienem zacząć?

– Zanim zaczniesz korzystać z programu reklamowego w wyszukiwarce, musisz uświadomić sobie, że filozofia reklamowania się w internecie znacznie różni się od kampanii w prasie, radiu czy telewizji. W tradycyjnych mediach działa to tak, że idziesz do biura reklamy, zostawiasz zlecenie, płacisz i kampania jest emitowana. W tym momencie twój wpływ na efekt reklamy się kończy. Twoja kampania może odnieść sukces i przyciągnąć nowych klientów. Ale jeśli twoja reklama nie jest skuteczna i nie przyciąga nowych klientów, straciłeś pieniądze.

W internecie, a zwłaszcza w przypadku reklamy w wyszukiwarce, masz znacznie większą kontrolę. Możesz sprawdzić, czy przekaz reklamowy działa. Jeśli nie, możesz w każdej chwili go zmieniać. I – co ważne – w każdej chwili możesz zdecydować o zwiększeniu lub zmniejszeniu wydatków na reklamę. Sam określasz, ile chcesz wydać na reklamę, a płacisz tylko wtedy, kiedy ktoś w nią kliknie. Możesz ustalać dzienne, tygodniowe czy miesięczne limity wydatków i zmieniać budżet, kiedy tylko chcesz, sprawdzając na bieżąco skuteczność kampanii.

● Czyli powinienem cały czas eksperymentować?

– Otóż to. Musisz być jak naukowiec w laboratorium. Żeby osiągnąć sukces, powinieneś cały czas testować i sprawdzać, czy wybrane przez ciebie słowa kluczowe działają, czyli czy reklama się wyświetla i czy potencjalni klienci na nią klikają.

● Zacznijmy od podstaw. Co to są słowa kluczowe i jak je wybrać?

– Słowa kluczowe to hasła, które twoim zdaniem będą wpisywać w wyszukiwarce internauci szukając produktów, które sprzedajesz. Im lepiej rozumiesz swoich potencjalnych klientów i potrafisz przewidzieć, za pomocą jakich słów będą szukać tego, co oferujesz, tym częściej będzie się wyświetlać twoja reklama. To oczywiście niejedyny warunek skutecznej reklamy w wyszukiwarce. Słowa kluczowe to dopiero początek, ale bardzo ważny. Żeby je odpowiednio dobrać, musisz przestać być sprzedawcą, a stać się klientem.

● To znaczy?

– Zostań na chwilę użytkownikiem. Spróbuj wejść w jego skórę i zadaj sobie pytanie, co ty – gdybyś szukał danego produktu lub usługi, którą oferujesz – wpisałbyś w oknie wyszukiwarki. Potraktuj to jako taką intelektualną zabawę. Jednak konieczną, jeśli chcesz być skuteczny.

● O czym jeszcze powinienem pamiętać, żeby dobrać jak najlepiej słowa kluczowe?

– Aby podać szczegółowe rady, trzeba by dokładnie określić, jaką firmę będziesz prowadził i co będziesz oferował. Ale na pewnym poziomie ogólności wskazówki uniwersalne są dwie. Po pierwsze – pamiętaj, że twoje hasła nie mogą być zbyt ogólne. Po drugie – nie mogą być jednak zbyt szczegółowe. Jeśli więc prowadzisz restaurację w centrum miasta, gdzie jest duża konkurencja, czyli wiele restauracji reklamuje się w sieci, hasło gastronomia czy dobra kuchnia będą na pewno zbyt ogólne. Z drugiej strony, jeśli wprowadzisz hasło pizza z sosem pomidorowo-majonezowym może się okazać zbyt szczegółowe. Niewiele osób wpisze coś takiego w wyszukiwarce, więc Twoja reklama nie zyska dużego audytorium.

● Jeśli dobrze dobiorę słowa kluczowe, sukces mam murowany?

– To dopiero początek. Pamiętaj, że jeśli twoja reklama się wyświetli i ktoś na nią kliknie, trafi na twoją stronę. Ona też musi być odpowiednio przygotowana. Niejednokrotnie spotkałam się z tym, że szukając jakiegoś produktu w sieci trafiałam do sklepu, a tam nie mogłam jednak odnaleźć tego, czego szukałam. Strona była źle skonstruowana. Nie wiedziałam, czy mam szukać produktu na tej stronie, czy przeszukiwać wszystkie zakładki... To za każdym razem zniechęca potencjalnych klientów. Musisz więc zadbać o to, aby twoja strona była użyteczna i łatwa w nawigacji – aby każdy, kto na nią wejdzie, mógł bez problemu odnaleźć szukany produkt, a jeżeli w wyszukiwarce reklamujemy konkretny produkt, najlepiej aby po kliknięciu na link od razu przenieść się na podstronę z tym towarem.