Zdobycie 20 proc. udziału w rynku bezpośredniej sprzedaży paliw Litwy i Łotwy do 2012 roku zakłada nowa strategia detaliczna PKN Orlen.

Sieci składające się z około 120 stacji paliw chce zbudować na Litwie i Łotwie płocki koncern naftowy. Ma to pozwolić Orlenowi na zdobycie jednej piątej udziału w tych rynkach. Najnowsza strategia spółki, którą zarząd zaprezentuje dzisiaj na konferencji w Wilnie, zakłada, że połowa stacji paliw w obu krajach będzie działała na zasadzie franszyzy. Pozostałą część mają tworzyć stacje własne - wynika z ustaleń GP.
Ekspansja w dziedzinie handlu detalicznego to konsekwencja zakupu rafinerii w Możejkach. Wraz z finalizacją transakcji, pod koniec ubiegłego roku, PKN stał się właścicielem 27 stacji benzynowych. Później ich liczba zwiększyła się do 34, ale nadal jest ona zbyt mała, aby dobrze wykorzystać to, że Możejki są największym dostawcą na Litwę i Łotwę.
Aby przejąć marże pośredników i zwiększyć zyski litewskiej części Grupy Orlen, koncern musi zbudować duże sieci stacji i stać się istotnym graczem na rynku. Krótko po zamknięciu transakcji zakupu Możejek, odpowiedzialny za handel detaliczny wiceprezes PKN Wojciech Heydel zapowiadał ekspansję w detalu. Mówił wtedy o planach budowy 100 stacji na Litwie i Łotwie do 2012 roku. Pozwoliłoby to na zajęcie około 15 proc. rynku. Obecne, bardziej ambitne plany spółki oznaczają, że Orlen będzie musiał inwestować zarówno w budowę nowych stacji, jak i podkupywanie konkurencji. Ekspansja doprowadzi zapewne do konfrontacji z najsilniejszym na litewskim rynku Łukoilem, który posiada 114 stacji (drugi na rynku jest norweski Statoil, który ma 67 placówek). Płocki koncern już rozpoczął modernizację i przygotowania do rozbudowy sieci stacji. Przed kilkoma dniami uruchomiono pierwsze stacje benzynowe PKN Orlen Lietuva, w charakterystycznych czerwono-białych barwach. Zastąpiły one niebieskie stacje Ventus, należące do rafinerii Mażeikiu Nafta.
W ciągu najbliższych pięciu lat cała Grupa Orlen zamierza powiększyć liczbę wszystkich stacji benzynowych o jedną piątą. Główny nacisk będzie położony na sieci zagraniczne. Na koniec 2012 roku Grupa Orlen ma zarządzać siecią 3320 stacji, w porównaniu z 2760 stacjami obecnie. To wzrost o 20 proc. Z tego liczba stacji na rynku polskim nie ulegnie zmianie i utrzyma się na poziomie ok. 1900 obiektów (obecnie 1930 obiektów).
ORLEN W NIEMCZECH
Zgodnie z aktualizacją strategii koncernu liczba stacji należących do niemieckiego oddziału Orlen Deutschland wzrośnie do 750 do 2012 roku. Spółka podtrzymuje plany sprzedaży sieci po rozbudowie. Pod koniec 2002 roku Orlen przejął w Niemczech 494 stacje pod brandami: BP, Aral i Star. W drugiej połowie 2003 r. koncern dokonał rebrandingu stacji i podzielił je na dwie sieci: premium (Orlen - 126 stacji) i tanią markę (Star - 320 stacji). Koszt zmiany wizerunku wyniósł 21,2 mln euro. Niedawno koncern zdecydował o wycofaniu marki Orlen i wprowadzeniu marki Star na wszystkich placówkach. Koszty rebrandingu mają wynieść tym razem 3,8 mln euro.
Krzysztof Grad