Zaskakujące dane ujawnia w swym raporcie France Telecom, główny akcjonariusz czwartej pod względem kapitalizacji polskiej spółki notowanej na warszawskiej giełdzie.

Gdy w ubiegły czwartek dziennikarze pytali Macieja Wituckiego, prezesa TP, ilu klientów telewizji z kabla telefonicznego (IPTV) ma firma w 12 miesięcy od wprowadzenie usługi, uchylił się od odpowiedzi. Prezes ujawnił jedynie, że w listopadzie zaczyna się kampania promocyjna tej usługi sprzedawanej pod marką Videostrada. Powiedział też, że w tej chwili Videostrada może być dostępna dla 500 tys. klientów. W raporcie France Telecom znajdujemy informację, że tylko 23 tys. klientów TP korzystało we wrześniu z telewizji z kabla telefonicznego.

TP nie ujawniała też informacji o liczbie pozyskanych użytkowników telefonii internetowej (VoIP). W 18 miesięcy od wprowadzenia usługi do oferty zdobyła ona 96 tys. klientów, z czego 82 tys. w tym roku.

Zaskoczeniem są podane przez France Telecom dane dotyczące liczby mobilnego szerokopasmowego internetu w PTK Centertel. Tych danych operator ani TP nie ujawniły. Przedstawiciele PTK Centertel mówili jedynie o łącznej liczbie użytkowników bezprzewodowej transmisji danych w sieci Orange. Miało ich być w maju ponad 200 tys. Według informacji FT w czerwcu z szybkiego bezprzewodowego internetu korzystało w polskiej sieci Orange 131 tys., a we wrześniu - 159 tys. klientów.

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

W ocenie analityków IPTV na świecie będzie się bardzo szybko rozwijać. W 2006 roku miała niespełna 3,9 mln użytkowników. W końcu czerwca 2007 r. korzystało z niej już 8 mln osób, w tym 5 mln w Europie, z czego 2,5 mln we Francji. Według firmy badawczej Capgeminy w końcu tego roku IPTV będzie miała 13 mln klientów na całym świecie, a w 2010 roku - blisko 76 mln. Firma badawcza MRG jest ostrożniejsza i prognozuje 50,7 mln klientów IPTV w końcu 2010 roku, w tym 21,3 mln w Europie, z czego niemal 8 mln we Francji.

Tomasz Świderek

tomasz.swiderek@infor.pl