Prawie 157 mln zł na inwestycje chce uzyskać z emisji ponad 1,2 mln nowych akcji serii H ATM, notowana na giełdzie spółka teleinformatyczna.

Model biznesowy ATM opiera się na działalności w kilku obszarach. Głównym źródłem przychodów i zysków jest teleinformatyka. Firma tworzy też nowatorskie projekty, które zamierza rozwijać wykorzystując do tego spółki zależne - opisują działalność ATM analitycy DI BRE Banku. Ten broker oferuje akcje nowej emisji.
Cena emisyjna nowych akcji - 130 zł - jest o ok. 30 zł niższa od kursu giełdowego.
Według analityków DI BRE, część teleinformatyczna warta jest 125 zł na akcję. Wzrośnie o 37 zł, gdy firmie uda się rozpocząć sprzedaż produktów sieciowych i platform. Nowe projekty analitycy wyceniają w sumie na 107 zł na akcję przy założeniu, że pomysły w pełni powiodą się.
- Na razie te projekty to opcja, która naszym zdaniem nadal jest tanio wyceniana - podkreślają analitycy.
Nowe projekty
Nowe projekty to mPay (wart według DI BRE 51 zł na akcję), Cineman (wart 10 zł na akcję) i ATM Mobile (wart 46 zł na akcję). mPay to system płatności z wykorzystaniem telefonu komórkowego, który - jeśli zostanie wdrożony i zyska popularność - może być alternatywą dla kart kredytowych. Firma testuje usługę z Polkomtelem, a od NBP uzyskała status agenta rozliczeniowego. DI BRE zakłada, że w tym roku mPay będzie obsługiwał 90 tys., a w 2011 roku 4,5 mln klientów. Tegoroczną średnią miesięczną wartość transakcji użytkownika mPay szacuje na 24,1 zł, a w 2011 r. na 217,7 zł. Analitycy sądzą, że marża mPay od transakcji będzie niższa niż w przypadku kart (od 1,8 do 3,5 proc.) i w tym roku wyniesie 1,8 proc., a w 2011 roku spadnie do 1,4 proc.
Cineman zajmuje się cyfrową dystrybucją filmów sprzedawanych przez operatorów telekomunikacyjnych w sieciach szerokopasmowych na zasadzie wideo na żądanie (VoD). Klientem spółki jest Telekomunikacja Polska.
ATM Mobile ma zająć się usługami płatności mobilnych poza Polską. Ta ostatnia spółka ma 99,99 proc. akcji mPay oraz 99,88 proc. udziałów firmy rec-order, która zajmuje się wprowadzaniem elektronicznej sprzedaży utworów muzycznych.
Miliony na inwestycje
Na rozwój nowych produktów - mobilnych płatności, wideo na żądanie oraz telewizję reklamową w punktach sprzedaży - ATM chce przeznaczyć 30 mln zł. 40 mln zł ma pochłonąć budowa telekomunikacyjnej infrastruktury dostępowej dla małych i średnich firm i jednostek administracji.
Kolejne 55 mln zł firma chce wydać na rozbudowę własnej infrastruktury światłowodowej (sieć miejska w Warszawie oraz sieć ogólnopolska). Największą pozycją wydatków ma być zakup za równowartość 16,5 mln euro pakietu 22 proc. udziałów zarejestrowanej w Amsterdamie firmy telekomunikacyjnej Linx Telecomunication. Umowa z Linx zakłada, że w ciągu trzech lat ATM będzie większościowym udziałowcem tej spółki. Linx działa w Europie Środkowej i zajmuje się hurtową transmisją danych. W 2007 roku ma mieć 20 mln euro przychodów i 2 mln euro zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację.
Planowane wydatki są wyższe niż oczekiwane wpływy z emisji nowych akcji.
Zmiana akcjonariatu
Emisja akcji serii H prowadzona jest na zasadzie prawa poboru. Spowoduje zmiany w akcjonariacie ATM, bo członkowie władz spółki i ich rodziny - w sumie mają ponad 49 proc. z 3 mln 295 tys. 642 akcji - wystawili na sprzedaż 1 mln 622 tys. 559 praw poboru do nowych akcji. Te prawa poboru będą oferowane inwestorom kwalifikowanym.
TOMASZ ŚWIDEREK
Wyniki i akcjonariat ATM / DGP