Zdaniem autorów badania, wartość wydatków na reklamę on-line wyniosła w I półroczu 2008 r. 531 mln zł w porównaniu do 339 mln zł w I połowie ubiegłego roku.

Największy udział w rynku miała reklama graficzna (36 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się: reklama w wyszukiwarkach (26 proc.) oraz ogłoszenia drobne (22 proc.). W porównaniu z I połową 2007 r. reklama graficzna utrzymała swoją dominującą pozycję, choć jej udział w rynku spadł o 5 proc. Wzrost - w porównaniu do I połowy ubiegłego roku - odnotował natomiast segment ogłoszeń drobnych (o 2 proc.), reklama w wyszukiwarkach (o 7 proc.) oraz e- mail marketing (o 1 proc.).

"Kierunek, w którym zmierza polski rynek, wyznaczany jest przez zjawiska, jakie miały miejsce na bardziej dojrzałych rynkach Europy Zachodniej, gdzie marketing w wyszukiwarkach jest głównym motorem rozwoju reklamy w internecie. Przykładowo w Wielkiej Brytanii dominującą formą jest reklama w wyszukiwarkach - z udziałem w rynku na poziomie 58 proc., a kolejne miejsca zajmują reklama graficzna i ogłoszenia, z 21 proc. udziałami w każdym z tych segmentów" - wskazał dyrektor zespołu ds. usług dla sektora rozrywki i mediów w PwC Paweł Ożarowski.

Zdaniem analityków, szansą dla reklamy graficznej może być rozwój reklamy video, który ściśle wiąże się z dostępem do szerokopasmowego internetu. Obecnie jednak dostęp do niego jest w Polsce zdecydowanie mniejszy niż w innych krajach Unii Europejskiej.

"Na rynkach dojrzałych, dysponujących odpowiednią infrastrukturą, widać dynamiczny rozwój reklamy video - przykładowo w Stanach Zjednoczonych jej udział w całym rynku reklamy internetowej wzrósł z 1 proc. rok temu do 4 proc. w I półroczu 2008 r." - dodał Ożarowski.

Najczęściej reklamują się: banki, telekomunikacja i producenci samochodów

W I półroczu 2008 r. najczęściej reklamowały się w internecie: sektor finansowy (12 proc. rynku), telekomunikacyjny (11 proc.), motoryzacyjny (10 proc.), mediów i rozrywki (7 proc.) oraz handlowy (4 proc.).

PricewaterhouseCoopers to firma zajmująca się m.in. audytem i świadczeniem usług doradczych i doradztwa podatkowego. Działa w 154 krajach i zatrudnia 153 tys. pracowników.

Interactive Advertising Bureau Polska (IAB) to stowarzyszenie działające na polskim rynku interaktywnym, technologicznym i reklamowym od 2000 roku. Wśród jego członków znajdują się portale i wortale internetowe, sieci reklamowe i agencje interaktywne.