Według badania Lenovo 70 proc. przedsiębiorców nie zna kategorii komputerów All-in-One (stacjonarne komputery scalone z wyświetlaczem). Jednak po wstępnym zapoznaniu się z ich możliwościami połowa badanych chciałby mieć taki sprzęt w biurze.

Co roku globalny rynek AiO rośnie średnio 13 proc. Również w Polsce zauważalny jest wzrost zainteresowania tym typem komputera. Niewielki udział w rynku tej kategorii produktowej wynika z niepełnych i często nieprawdziwych informacji na temat możliwości tego sprzętu. Firma Lenovo przeprowadziła w 2015 roku badania na temat zwyczajów i zachowań przedsiębiorców. Aż 70% respondentów nie zna komputerów AIO, mimo to 50% zaakceptowałaby je jako sprzęt biurowy, 40% mogłoby się nad tym zastanowić, a tylko 10% w ogóle odrzuca taką możliwość.

Mity związane z komputerami All-in-One

Respondentom AiO podoba się przede wszystkim ze względu na brak jednostki centralnej (46%), ciekawe i estetyczne wzornictwo (19%), funkcjonalność (11%), nowoczesność oraz brak kabli i przewodów (6%). Warto zwrócić uwagę, że przeciwnicy tego sprzętu (39%) nie potrafią określić konkretnych powodów, dla których nie zdecydowaliby się na jego nabycie i deklaruje brak akceptacji dla wszystkich cech produktu. Grupa, która jasno precyzuje powody negatywnego nastawienia, ma zastrzeżenia do ceny (8%), obawia się ryzyka awarii i problemów z serwisowaniem (7%) a także braku możliwości rozbudowy i wymiany elementów (6%). Nie podoba się też rozmiar, waga, niewystarczająca wydajność i brak mobilności (5%).

Łukasz Rutkowski, DT&WS Business Development Manager SMB Lenovo, tak komentuje wyniki badania Lenovo: Warto w ¬rozmowach z¬ użytkownikami podkreślać, że rozbudowa AiO, o¬ którą tak często się obawiają jest dużo łatwiejsza niż w ¬przypadku notebooka. Na rynku dostępne jest nowatorskie rozwiązanie Tiny in One, z możliwością wymiany całej jednostki obliczeniowej. Dzięki temu możemy w ciągu minuty całkowicie zmienić wydajność i porty rozwiązania typu All in One lub zainstalować nowy monitor, pozostawiając jednostkę obliczeniową. Kolejną obawą, którą zgłaszają nam klienci, dotyczy serwisu sprzętu. W odpowiedzi na potrzeby klientów Lenovo wprowadziło ofertę rozszerzonej gwarancji, która polega na zagwarantowaniu użytkownikowi końcowemu naprawy w następnym dniu roboczym, w miejscu instalacji sprzętu. W momencie, gdy dziś ulegnie uszkodzeniu któryś z komponentów komputera i zgłosimy to do serwisu, już kolejnego dnia roboczego możemy liczyć na naprawę, która musi zakończyć się sukcesem.

Klienci nie znają rozwiązania typu All-in-One

Niechęć do zakupu produktów typu AIO wynika przede wszystkim z obaw o wysokie koszty sprzętu i serwisu. Wydaje się, że obawy te nie opierają się na wiedzy, gdyż 26% ankietowanych nie potrafi powiedzieć, ile orientacyjnie wynosiłyby koszty napraw - określa je jako nieznane. Badani nie mają więc rzeczywistego odniesienia do skali takich wydatków.

Domniemane wysokie koszty zakupu sprzętu i jego serwisu najbardziej zniechęcają młode osoby. W grupie wiekowej do 35 lat wskazało na te aspekty aż 36%. W dalszej kolejności przeciwnicy zakupu AIO wymieniają brak potrzeby zakupu sprzętu (13%) oraz inne wymagania wobec parametrów komputera (11%). Co ciekawe spora grupa przedsiębiorców, bo aż 15% nie potrafiła wskazać cech AiO, które zdecydowanie odstręczałyby ich od jego zakupu.

Jak widać z badania dużą przeszkodą na drodze do nabywania AiO jest niedostatek informacji na jego temat, skoro aż 70% nie zna takiej kategorii sprzętu komputerowego. Przedsiębiorcy w dużej mierze ani nie potrafią wskazać konkretnych powodów dla których nie podoba im się komputer All-in-One (39%), ani nie umieją określić konkretnych powodów, dla których AiO nie powinien znaleźć miejsca w ich firmie. AiO składają się na niewiele ponad 1 proc. sprzedaży wszystkich komputerów.