Odpowiednio dobrany serwer usprawnia funkcjonowanie przedsiębiorstwa i gwarantuje bezawaryjne działanie firmowego serwisu internetowego. Serwer jest jednym z elementów, które budują wizerunek firmy w oczach klientów, warto więc jego doborowi poświęcić należytą uwagę.

Parametry oraz cena serwera to podstawowe elementy, na które należy zwrócić uwagę podczas wyboru usługi. Zakup serwera to decyzja na lata, dlatego równie ważne (a często pomijane) są aspekty związane z jakością obsługi ze strony usługodawcy hostingowego. Jest tak dlatego, że wybór odpowiedniego serwera to tak naprawdę wybór właściwej firmy świadczącej usługi hostingowe.

Hostingodawca

Podstawowe informacje na temat firmy świadczącej usługi hostingowe, które warto sprawdzić, to jej pozycja na rynku oraz liczba obsługiwanych klientów. Wysoka pozycja i duża liczba obsługiwanych klientów gwarantują usługi na odpowiednio wysokim poziomie, zarówno jeśli chodzi o bezawaryjność oraz bezpieczeństwo usług, jak i odpowiedni poziom obsługi klienta. Tylko najwięksi usługodawcy hostingowi gwarantują profesjonalną infrastrukturę techniczną oraz personel mogący zająć się utrzymaniem usług. Mniejsze firmy w większości są pośrednikami, którzy dzierżawią serwery u większych hostingodawców. Duże firmy hostingowe posiadają także zazwyczaj własne data center, czyli centrum, w którym utrzymywane jest całe zaplecze technologiczne (łącza telekomunikacyjne, serwery itp.). Jest ono pełnym zabezpieczeniem danych, które znajdują się na serwerach. W przypadku małych firm niska cena serwera idzie często w parze z brakami na poziomie technologicznym.

Warto poszukać informacji w internecie na temat wybranych usługodawców na forach dotyczących hostingu można znaleźć nie tylko opinie użytkowników, ale też stworzone przez nich rankingi firm świadczących usługi serwera.

Obsługa klienta

Szybkość i sprawność obsługi odgrywa decydującą rolę nie tylko podczas problemów z serwerem, ale także np. przy przedłużeniu abonamentu usługi oraz innych kwestiach formalnych, dlatego bardzo ważnym kryterium wyboru hostingodawcy jest poziom obsługi klienta. Ważne są także kanały komunikacji z biurem, warto wybrać firmę, która oferuje kilka różnych form kontaktu np. telefon (infolinia), chat, poczta elektroniczna, poczta tradycyjna. Dzięki temu klient zawsze sam wybiera formę kontaktu z firmą najdogodniejszą dla niego w danej sytuacji. Warto także podjąć współpracę z firmą, której konsultanci w jasny i przystępny sposób są w stanie wyjaśnić wszelkie problemy związane nie tylko z kwestiami handlowymi, ale także technicznymi.

Zakup pierwszego serwera dla firmy wiąże się z ryzykiem, iż dobrane parametry mogą okazać się niewystarczające dla funkcjonowania firmowej strony internetowej. Dlatego warto sprawdzić, czy w trakcie trwania okresu abonamentowego usługodawca hostingowy pozwala na zmianę wybranej pierwotnie usługi na serwer o wyższych parametrach oraz z jakimi kosztami i procedurami wiąże się taka zmiana.

Przed zakupem serwera należy także zapoznać się z informacjami, w jaki sposób odbywa się przedłużenie usługi, czy jest ona prolongowana automatycznie oraz z jakim wyprzedzeniem wysyłane są informacje na temat zakończenia okresu abonamentowego usługi serwera. Warto wybrać firmę, która zarówno za pośrednictwem poczty elektronicznej, jak i tradycyjnej, a także telefonicznie przypomina o zbliżającym się końcu okresu abonamentowego. Takie formy przypomnień zabezpieczają przed przypadkową utratą danych i przestojem w działaniu serwisu WWW, związanym z nieterminowym opłaceniem serwera.

Zasady promocji

Bardzo ważnym aspektem zakupu serwera jest zarówno regulamin usługi, jak i regulamin promocji, oferowanej przez usługodawcę. Należy z uwagą zapoznać się z regulaminami, gdyż jest to forma umowy między hostingodawcą a klientami, a zawarte w niej informacje regulują warunki współpracy między nimi. Niektóre firmy stosują umowy lojalnościowe, które zobowiązują do przedłużenia usługi po zakończeniu pierwszego okresu abonamentowego. Warto wybrać firmę, która nie stosuje takich praktyk, gdyż są one nieuczciwe z punktu widzenia prawa polskiego. Jasne zasady promocji oraz współpracy są istotnym kryterium wyboru firmy świadczącej usługi hostingowe.

Zakup serwera

Gdy serwer, na którym ma znaleźć się firmowy serwis internetowy, został już wybrany, wystarczy złożyć zamówienie za pośrednictwem strony internetowej hostingodawcy. Warto zapoznać się wcześniej z promocjami oferowanymi przez firmę świadczącą usługi hostingowe, pozwalają one na korzystanie z usługi przez pewien czas za darmo (przykładowo serwis nazwa.pl oferuje półroczny test serwera za darmo). W ten sposób można testować serwer, zapoznać się z jego funkcjonalnościami i obsługą nie ponosząc żadnych kosztów. Należy także sprawdzić czas trwania pierwszego okresu abonamentowego oraz cenę za jego przedłużenie, a także sposób rozliczeń i formy płatności za usługę.

Zakup serwera trwa zaledwie kilka minut. Należy wejść na stronę WWW wybranej firmy hostingowej, wybrać serwer oraz promocję, w której zamówienie usługi jest najbardziej korzystne. Następnie należy określić identyfikator serwera oraz hasło dostępu. Kolejny krok to finalizacja zamówienia, poprzedzona akceptacją regulaminu usługi oraz promocji, w której została ona zamówiona. Do wystawienia faktury konieczne są dane identyfikacyjne firmy, warto podczas ich podawania zwrócić uwagę, czy są pełne i poprawne. Pozwoli to na bezproblemowe wystawienie rachunku.

Serwer w firmie

Serwer WWW to niezbędne narzędzie pracy w każdym nowoczesnym przedsiębiorstwie. Jego zakup trwa kilka minut, warto jednak więcej czasu poświęcić właściwemu doborowi usługi oraz hostingodawcy, u którego dokonamy jej zakupu. Jeśli serwer będzie działał bezawaryjnie, to klienci zawsze bez problemu będą mogli zapoznać się z ofertą firmy, skontaktować się z nią za pośrednictwem poczty e-mail, a także złożyć zamówienie na stronie WWW. Usprawni to komunikację na linii klient - firma. Dobrze dobrany serwer to inwestycja, która procentuje zadowoleniem klientów firmy. Przekłada się to na korzyść finansową i wizerunkową przedsiębiorstwa.

IDENTYFIKATOR SERWERA

Identyfikator serwera to jego nazwa główna, pod którą będzie funkcjonował serwer, niezależnie od przekierowanych na niego domen. Jest on zazwyczaj subdomeną serwisu, w którym składane jest zamówienie na serwer. Przykładowo, gdy usługa serwera zamawiana jest w serwisie nazwa.pl, a wybrana nazwa serwera to „nazwafirmy”, to identyfikator serwera będzie miał postać nazwafirmy.nazwa.pl. Wybrana nazwa tylko pozornie nie ma znaczenia. W rzeczywistości identyfikuje serwis, jest jego podstawowym adresem internetowym. Warto w niej użyć słowa kluczowego, które opisuje firmę lub świadczone przez nią usługi. Identyfikator serwera może zawierać od 3 do 12 znaków i nie może zaczynać się od cyfry.