Przedsiębiorca prowadzący placówkę wysyłkową leków musi wyznaczyć farmaceutę lub technika farmaceutycznego z dwuletnią praktyką, który będzie odpowiadał za tę formę sprzedaży.
Sprzedaż wysyłkowa leków polega na tym, że można zamawiać leki wydawane bez przepisu lekarza. Mogą ją prowadzić tylko placówki zgłoszone do właściwego miejscowo inspektora farmaceutycznego. Zamiar prowadzenia takiej działalności przedsiębiorca powinien zgłosić co najmniej na 14 dni przed jej planowanym rozpoczęciem. Gdyby chciał przyjmować zamówienia za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej, wówczas musi jeszcze dodatkowo zgłosić inspektorowi adres tej strony oraz dane dotyczące domeny, na której jest ona zarejestrowana. Natomiast na głównej stronie internetowej powinien zamieścić odnośnik do posiadanego zezwolenia na otworzenie placówki (w formacie gdf).
Przedsiębiorca prowadzący placówkę wysyłkową leków musi wyznaczyć farmaceutę lub technika farmaceutycznego z dwuletnią praktyką w aptece w pełnym wymiarze czasu pracy. Odpowiada on za prawidłową realizację sprzedaży wysyłkowej leków. Sprawdza, czy sposób przygotowania wysyłki i warunki transportu zapewniają identyfikację leku oraz placówki wysyłającej, odbiorcy, miejsca dostarczenia leku, a także zabezpieczającą go przed wzajemnym skażeniem przez inne leki.
Powinny one również zapewnić zabezpieczenie przesyłki przed zanieczyszczeniem, mechanicznym uszkodzeniem, kradzieżą, szkodliwym działaniem wysokiej i niskiej temperatury, światła, wilgoci oraz innych niekorzystnych czynników, a także temperaturą określoną przez podmiot odpowiedzialny lub odpowiednią farmakopeę.
Pacjent musi mieć możliwość utrzymywania kontaktu z placówką wysyłkową. Nie wystarczy, że złoży zamówienie w miejscu jej prowadzenia, telefonicznie, faksem, za pomocą poczty elektronicznej lub formularza zamieszczonego na stronie internetowej. Przedsiębiorca musi zapewnić mu taki kontakt w godzinach pracy placówki i przez dwie godziny po ustalonych terminach dostawy. Chodzi w tym przypadku o umożliwienie kontaktu w sprawie jakości i bezpieczeństwa stosowania leku sprzedawanego wysyłkowo.
Gdyby zaś pacjent zwrócił lek, to w placówce należy go zniszczyć. Kierownik placówki ma obowiązek opracować specjalne procedury postępowania z lekami niespełniającymi wymogów jakościowych, wstrzymanych lub wycofanych z obrotu. Zatwierdza również odpowiednie procedury czynności wykonywanych przy sprzedaży wysyłkowej produktów, które mają wpływ na utrzymanie właściwej jakości leku, a składane reklamacje rejestruje. W placówce, która zajmuje się sprzedażą wysyłkową, musi zostać wydzielone miejsce z izby ekspedycyjnej, magazynu lub komory przyjęć, w którym przygotowuje się produkty do wysyłki. Następnie przewożone są w specjalnie wydzielonej części środka transportu, co ma zapewnić uniknięcie zanieczyszczenia, uszkodzenia, skażenia oraz uniemożliwić dostęp do leków osobom nieupoważnionym. Przez cały czas w środku przewozu powinna być kontrolowana temperatura.
Istotny jest też właściwy sposób opakowania lekarstwa. Opakowanie powinno być opatrzone etykietą przymocowaną w sposób trwały. Etykieta zawiera pieczątkę placówki, numer zamówienia, dane dotyczące odbiorcy i numer telefonu kontaktowego.
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra zdrowia z 14 marca 2008 r. w sprawie warunków wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych wydawanych bez przepisu lekarza (Dz.U. nr 60, poz. 374).