„Wujek Google” – to jego właśnie polscy przedsiębiorcy najchętniej radzą się przed zakupem sprzętu komputerowego. Konkretnie zaś głównym źródłem informacji dla MŚP są sklepy internetowe i porównywarki cen, najrzadziej zaś w tej roli występują serwisy społecznościowe i specjalistyczne blogi.

W raporcie Lenovo „Komputery w polskich MŚP 2015” na 13 zdefiniowanych źródeł zbierania danych o sprzęcie IT sześć z nich, czyli mniej niż połowa, znajduje się w internecie. Siedem natomiast - poza siecią. Z tego wynika, że dla badanych niemal tak samo ważne - jak przeszukiwanie internetu - jest zdobywanie informacji bezpośrednio od osób zorientowanych w temacie lub z tradycyjnych mediów drukowanych.

Znajomi krynicą wiedzy

Skąd zatem firmy czerpią wiedzę na temat rozwiązań informatycznych? Ponad połowa badanych przez Lenovo przedsiębiorców stwierdziła, że najlepszym źródłem informacji na temat sprzętu IT są sklepy internetowe (54%) oraz porównywarki cen (54%). Liczą się również rekomendacje znajomych (42%), artykuły w fachowej prasie (38%), informacje od dostawców (33%), dedykowane serwisy internetowe zajmujące się tematyką IT (32%) oraz rankingi publikowane na stronach www (31%). Duże znaczenie ma też czerpanie informacji od sprzedawców w sklepach (31%), od współpracowników (29%). Firmy korzystające ze sprzętu Lenovo wysoko cenią właśnie rekomendacje znajomych. Wiedzę na temat komputerów stosunkowo rzadko czerpie się z konferencji i spotkań (14%) oraz blogów specjalistów IT (18%).

Starsi bardziej skrupulatni

Co ciekawe sposoby zbierania informacji są zależne zarówno od wielkości organizacji jak i od wieku i wykształcenia jej kadry menadżerskiej.

Sektor MŚP najbardziej ufa rekomendacji znajomych, zaś największe przedsiębiorstwa częściej czerpią wiedzę bezpośrednio od dostawców lub z dedykowanych serwisów internetowych zajmujących się tematyką IT. Im wyższe wykształcenie decydentów w firmie, tym więcej źródeł bierze się pod uwagę podczas przygotowywania się do wyboru sprzętu komputerowego.

Sposób zbierania informacji zależny jest również od wieku badanych. Młodsi decydenci dla których internet jest najbardziej naturalnym medium, z którego korzystają w pracy i w życiu prywatnym znacznie częściej czerpią wiedzę z sieci. Użytkownicy do 35 roku życia częściej niż pozostali zbierają informacje z portali społecznościowych (18%) oraz częściej korzystają z rankingów publikowanych na stronach internetowych (38%).

Według badań Lenovo cykl życia sprzętu komputerowego w polskich przedsiębiorstwach wynosi od 2 do 5 lat. Średnio co 3,8 roku przychodzi więc czas wymiany desktopów, co 3,2 roku notebooków/laptopów, a co 2,1 roku - netbooków. Nowy sprzęt ma mieć przede wszystkim odpowiednie parametry techniczne i korzystną cenę. To najważniejsze kryteria wyboru (kolejno 69% i 67% wskazań). Ważna jest także ogólna renoma producenta (37%) i dostawcy (20%). Te dwa ostatnie kryteria pod uwagę biorą zwłaszcza firmy, które używają sprzętu Lenovo (dwa razy częściej niż inne organizacje).