statystyki

Zaleska: Kompetencyjne zapętlenie

autor: Małgorzata Zaleska10.11.2015, 08:04; Aktualizacja: 10.11.2015, 09:03
Nadzór makroostrożnościowy ma wskazywać i przeciwdziałać nierównowagom w gospodarce i na rynkach finansowych, a także identyfikować instytucje finansowe stwarzające istotne ryzyko systemowe (z reguły są to duże banki).

Nadzór makroostrożnościowy ma wskazywać i przeciwdziałać nierównowagom w gospodarce i na rynkach finansowych, a także identyfikować instytucje finansowe stwarzające istotne ryzyko systemowe (z reguły są to duże banki).źródło: ShutterStock

Do polskiego porządku prawnego, po niezwykle długich uzgodnieniach, z dużym opóźnieniem, wchodzi ustawa o nadzorze makroostrożnościowym i zarządzaniu kryzysowym, w obu obszarach odniesiona do systemu finansowego. To, że po kilku latach udało się coś uzgodnić, można próbować traktować jako „sukces”. Jednak jakość zaproponowanych rozwiązań daleka jest od ideału, a nawet dobrych standardów, i wzbudza troskę o stabilność polskiego systemu finansowego. Zwłaszcza jeśli nadejdą trudne czasy.

Reklama


Zacząć należy jednak od początku. I wyjaśnić, na czym polega nadzór makroostrożnościowy i zarządzanie kryzysowe na rynku finansowym.

Nadzór makroostrożnościowy ma wskazywać i przeciwdziałać nierównowagom w gospodarce i na rynkach finansowych, a także identyfikować instytucje finansowe stwarzające istotne ryzyko systemowe (z reguły są to duże banki). Zarządzanie kryzysowe dotyczy zaś opracowywania zasad działania na wypadek materializacji problemów i koordynowania działań w przypadku wystąpienia kryzysu finansowego oraz zagrożenia stabilności finansowej. Działania w zakresie wspomnianego nadzoru i zarządzania kryzysowego przenikają się zatem i trudno jest je niekiedy jednoznacznie od siebie oddzielić. Na przykład duży, istotny systemowo bank może popaść w poważne problemy finansowe, m.in. z uwagi na brak wyprzedzającej reakcji nadzorczej na podejmowane przez niego nadmierne ryzyko.

Tymczasem, zgodnie ze wspomnianą ustawą, jeśli sprawa dotyczy kwestii nadzoru makroostrożnościowego, Komitetowi Stabilności Finansowej (KSF) przewodniczy prezes NBP, a jeśli zagadnienie odnosi się do zarządzania kryzysowego – minister finansów.


Pozostało jeszcze 56% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama