Z najnowszego raportu Lenovo „Komputery w polskich firmach MŚP 2015” wynika, że cykl życia sprzętu IT w MŚP wynosi zazwyczaj od 2 do 5 lat. Średni czas wymiany jest zróżnicowany i zależy od rodzaju wymienianego sprzętu. Najrzadziej wymieniane są komputery stacjonarne (co 3,8 roku), notebooki/laptopy wymienia się co 3,2 roku, natomiast netbooki co 2,1 roku. Najprawdopodobniej skrócony czas użytkowania w przypadku sprzętu mobilnego wynika z ograniczonych możliwości jego modyfikacji i rozbudowy oraz większego zużycia (bateria, uszkodzenia w transporcie). Istnieją też przedsiębiorstwa, które wymieniają sprzęt rzadziej niż raz na siedem lat. Najwięcej firm trzyma u siebie ponad 7-letnie desktopy (11%), rzadziej są to notebooki (4%) i netbooki (2%). Co rok sprzęt wymienia tylko 1% przedsiębiorców.

ZOBACZ PEŁEN RAPORT Z BADANIA

Najczęstszym powodem wymiany starych komputerów jest ich zużycie (73%), zniszczenie (40%) i wzrost wymagań sprzętowych związany z wykonywaniem nowych zadań (38%). Jedna czwarta respondentów jako powód wymiany wskazała upgrade oprogramowania i nowe wymagania wobec sprzętu. Najrzadsze przyczyny to: koniec okresu leasingu (5%), wymagania korporacyjne (6%), kwestie reprezentacyjne (7%) oraz zakończenie okresu serwisowania (8%).

Przy wyborze nowego sprzętu najważniejsza jest dobra korelacja jakości do ceny. Sprzęt ma być jak najlepszy (69% wskazań), ale istotne jest, by kosztował niewiele (67%). Liczy się też ogólna renoma producenta (37%) oraz dostawcy (20%). Firmy korzystające ze sprzętu Lenovo niemal dwa razy częściej niż inne organizacje biorą pod uwagę renomę producenta i dostawcy w podejmowaniu decyzji o zakupie sprzętu IT. Znaczenie mają też dla przedsiębiorców koszty serwisu (30%). Najmniej istotne są kwestie wizualne i waga (11%) oraz obecność nowych rozwiązań zabezpieczających dane (12%).

Firma Lenovo w sierpniu 2015 roku przeprowadziła wśród polskich przedsiębiorców z sektora MŚP badanie „Komputery w polskich firmach MŚP 2015” na temat zwyczajów i zachowań dotyczących kwestii wymiany oraz zakupu sprzętu komputerowego.

Metryczka badania:
Metodologia:
• Badanie było realizowane metodą CAWI poprzez mailing do ogólnopolskiego panelu B2B.
• Średnia długość wywiadu to ok. 15 minut.
• Badanie było prowadzone w dniach 6-20 lipca 2015.
• Analizie poddano wyłącznie dane z ankiet wypełnionych do końca.
• Przed analizą dane zostały dokładnie sprawdzone pod kątem poprawności i spójności logicznej.
• Poziom istotności dla testów różnic wynosi 95%.
Badanie prowadzono na próbie 400 osób spełniających następujące kryteria:
• Badanie było realizowane zarówno na obszarze największych miast,
jak i w mniejszych ośrodkach, a struktura zrealizowanej próby miała charakter ogólnopolski.
• Respondentami były osoby odpowiedzialne lub współodpowiedzialna za zakupy / utrzymanie / modernizację sprzętu IT w firmie.