Axel Springer Polska może wycofać się z przejęcia Przeglądu Sportowego. Wzmocni jednak swój segment czasopism, wprowadzając w kwietniu magazyn zakupowy dla kobiet, konkurencyjny dla Avanti Agory.

Trwające od wielu miesięcy negocjacje dotyczące zakupu Przeglądu Sportowego zakończyły się fiaskiem. Axel Springer Polska, wydawca m.in. Faktu, Newsweeka, Dziennika oraz kilkunastu magazynów kolorowych, nie przejmie od Marquard Media największego dziennika sportowego w Polsce, twierdzi Presserwis. Według branżowego Presserwis, Axel Springer nie zgodził się na przejęcie Przeglądu razem z całym zespołem, w zamian za oddanie Marquard Media miesięcznika Olivia i tygodnika Pani Domu oraz dopłatę w gotówce. Komentować tych informacji nie chcieli ani Tomasz Zięba, prezes Marquard Media, ani Michał Fijoł, dyrektor biura zarządu Axel Springer Polska. O trwających od kilku miesięcy negocjacjach Gazeta Prawna jako pierwsza napisała w styczniu.

2,1 mld zł będzie wart rynek reklamy prasowej w 2007 roku

Axel Springer Polska dalej szuka okazji do wzmocnienia pozycji na rynku. Według informacji GP oprócz Przeglądu Sportowego, niemiecki wydawca prowadził bowiem rozmowy na temat kupna innych tytułów prasowych. W kwietniu ma wprowadzić na rynek własny magazyn zakupowy dla kobiet. Zaprezentował go już specjalistom od planowania kampanii reklamowych w domach mediowych. Pismo ma być konkurencją dla Avanti Agory, które jest jednym z największych sukcesów tego wydawnictwa (Agora wydaje także Gazetę Wyborczą). Według Związku Kontroli Dystrybucji Prasy w 2006 roku sprzedaż Avanti wyniosła 148,5 tys. egz. – Sukces Avanti pokazuje, że ten rynek ma potencjał. Dlatego konkurenci będą kopiować ten pomysł i niedługo będziemy mieli prawdziwy wysyp takich tytułów u większości wydawców magazynów dla kobiet – mówi Krzysztof Kulesz, media supervisor Zenith Optimedia Group. Konkurenci długo nie doceniali tego rynku, ale w tym roku chcą odebrać go Agorze. Oprócz Axel Springera magazyn w segmencie zakupowym Gala Top wprowadza dziś na rynek Gruner+Jahr.

SZERSZA PERSPEKTYWA


RYNEK Rynek prasy dla kobiet podzielony jest w Polsce między Wydawnictwo Bauer, Edipresse Polska, Marquard Media Polska, Axel Springer Polska, Gruner+Jahr i Hachette Filipacchi Burda Polska oraz Agorę. Wydają oni tygodniki, dwutygodniki, poradniki, a także – najbardziej lukratywne – magazyny luksusowe dla kobiet. W tym ostatnim liderem jest Bauer, ale pozostali konkurenci szykują się do kontrofensywy. Magazyn One wprowadzi w tym roku na rynek Gruner+Jahr. Osobną kategorię magazynów zdominowała natomiast Agora. To tytuły shoppingowe (zakupowe), w którym liderem jest Avanti.