Aż o 27 proc. wzrosły w ubiegłym roku przychody z reklam TVN. Polsat zwiększył je zaledwie o 4 proc., zaś TVP – o 6 proc.

Grupa TVN zakończyła ubiegły rok z około 898 mln zł wpływów reklamowych netto – wynika z szacunków domu mediowego Starlink, przygotowanych na prośbę Gazety Prawnej. Kwota dotyczy tylko reklamy spotowej, bez sponsoringu. Oznacza to, że kierowany przez Piotra Waltera i notowany na warszawskiej giełdzie nadawca komercyjny zwiększył swoje przychody reklamowe aż o 27 proc. w stosunku do roku 2005. To wzrost ponad trzy razy szybszy niż całego rynku, który według Starlinka, zwiększył się w ubiegłym roku o 12 proc. Z jednej strony to zasługa 11 proc. podwyżki cen reklam w TVN, z drugiej – efekt świetnego roku, jeśli chodzi o ofertę programową, która przełożyła się wysoki wzrost oglądalności TVN. Stacja miała 16,7 proc. udziału w całej widowni, dzięki czemu pod względem udziałów w rynku pierwszy raz pokonała Polsat, który zakończył rok 16,1-proc. udziałem.

898 mln zł wpływów netto z reklamy miała w 2006 roku TVN

Nie wiadomo, jakimi przychodami Grupa TVN zakończyła ubiegły rok, bo wyniki opublikuje dopiero 21 lutego. W wywiadzie udzielonym GP, Piotr Walter przyznał, że spółka zakończyła ubiegłym rok dobrym wynikiem i wykonała założony plan. Przychody z reklamy to nie wszystko, bowiem Grupa zarabia też na sponsoringu, sprzedaży programów (na przykład przez komórki) oraz opłatach od operatorów kablowych i satelitarnych. Analitycy szacują łączne przychody Grupy TVN w 2006 roku na 1,16-1,19 mld zł. Zysk netto może wynieść zaś od 199,3 mln zł do 264,8 mln zł. W ubiegłym roku było to odpowiednio 860,3 mln zł przychodów i 209,3 mln zł zysku netto. Ubiegłego roku do udanych nie zaliczy natomiast Polsat. Nie dość, że telewizja Zygmunta Solorza-Żaka przegrała wyścig z TVN o najchętniej oglądaną stację komercyjną, to słabiej radziła sobie także na rynku reklamowym. O ile w 2005 roku przychody obu stacji z reklam różniły się o zaledwie kilka milionów na korzyść TVN, o tyle w ubiegłym roku telewizja Grupy ITI zdobyła znaczną przewagę nad Polsatem. Zebrała ona z reklam około 735 mln zł netto. Starlink szacuje, że to zaledwie 4 proc. więcej niż rok wcześniej, kiedy stacja zebrała 707 mln zł netto. Nie wiadomo, jaki będzie wynik finansowy całej grupy, ale rok 2005 zakończyła 873 mln, a zysk netto przekroczył 230 mln zł. Większy wzrost reklamy zanotowała nawet telewizja publiczna. TVP zwiększyła swoje przychody o 6 proc. do 1,1 mld zł. W 2005 roku wszystkie przychody TVP wyniosły 1,8 mld zł, a zysk netto – ponad 87,7 mln zł.