PKP PLK budują tory na Okęcie, do Balic oraz Pyrzowic. Dwa pierwsze połączenia mają być gotowe do Euro 2012, kolej nie zdąży zaś z elektryfikacją linii z Katowic na lotnisko.
Władze GTL, zarządcy portu w Pyrzowicach, ogłosiły plany wyprzedzenia portu w Krakowie pod względem liczby pasażerów. W tym roku w Katowicach ma być obsłużonych 2,5 mln podróżnych, ale na lotnisku pod Krakowem wciąż obsługiwanych jest o pół miliona osób więcej.
Ambitne plany zarządcy lotniska może pokrzyżować informacja o poślizgu przy budowie torów z Katowic na lotnisko, której zakończenie było planowane na połowę 2012 r. Jak tłumaczą w spółce PKP PLK, która odpowiada za infrastrukturę kolejową, istniała obawa, że przy tak skomplikowanej inwestycji, jaką jest budowa toru na terenach wysoko zurbanizowanych i pogórniczych, spółka nie zdąży z inwestycją.
PKP PLK położą tory, ale nie zdążą z elektryfikacją linii łączącej Katowice z lotniskiem.
- Nie jest wykluczone, że do Euro 2012 będzie możliwe uruchomienie komunikacji trakcją spalinową, a elektryfikacja linii zrealizowana będzie po czerwcu 2012 r. - pociesza Kazimierz Peryt z PKP PLK.
- To absurd. Pociągów nie kupuje się na rok albo dwa. Połączenie kolejowe zostanie uruchomione po zakończeniu całej inwestycji. Kiedy - nie wiem - komentuje Piotr Spyra, wicemarszałek województwa śląskiego.
Pociągami na lotnisko pojadą za to pasażerowie korzystający z lotniska w Balicach. Do czerwca 2012 r. koleje za ok. 280 mln zł zmodernizują 12-km odcinek torów do portu. Część środków będzie pochodzić z unijnego Funduszu Spójności.
Koleją będziemy też jeździć już w czasie Euro na stołeczne lotnisko Okęcie. Jak zapewniają przedstawiciele PKP PLK, do drugiego kwartału 2011 r. za ok. 410 mln zł uda się wreszcie wybudować 2-km fragment torów w tunelu, które połączą odcinek torów z miasta z gotową już stacją pod terminalem lotniska.