W listopadzie w Warszawie staną pomarańczowe figurki, symbolizujące każdego, kto złoży swój podpis.
Międzynarodową kampanię "Podpis dla klimatu" zorganizował koncern energetyczny Vattenfall. Akcji towarzyszy kampania wizerunkowa - jedna z największych w historii obecności tej międzynarodowej firmy na polskim rynku. Vattenfall jest m.in. producentem prądu i ciepła w stolicy oraz dostawcą energii na Górnym Śląsku.
"Kampania poparcia dla manifestu klimatycznego jest realizowana we wszystkich krajach, gdzie działa Vattenfall. Im więcej podpisów uda się zebrać, tym większa szansa na przekonanie polityków, by podjęli działania na rzecz walki ze zmianami klimatu" - powiedział w poniedziałek PAP rzecznik Vattenfalla w Polsce Łukasz Zimnoch.
Podpisy można składać na stronie internetowej www.vattenfall.pl/podpisdlaklimatu. Tam też można na bieżąco śledzić liczbę podpisów złożonych pod manifestem i sprawdzić, w którym z krajów udało się zaangażować największą liczbę osób. W poniedziałek przed południem podpisów było blisko 19 tys., z czego najwięcej - prawie 10 tys. z Polski. Podpisali się też m.in. mieszkańcy Szwecji, Finlandii, Danii i Niemiec.
Dla zobrazowania skali poparcia postulatów wyrażonych w manifeście klimatycznym, za każdy podpis organizator kampanii wyprodukuje pomarańczową figurkę, która ma symbolizować konkretną osobę - sygnatariusza manifestu. Figurki powstaną z materiałów nadających się do ponownego przetworzenia, a zużycie energii potrzebnej do ich wytworzenia i transportu firma zrekompensuje poprzez zakup praw do emisji dwutlenku węgla.
Gotowe figurki trafią do miejsc, gdzie zapadają najważniejsze dla klimatu decyzje: Brukseli, w której obraduje Parlament Europejski oraz stolic krajów, w których działa Vattenfall. Finał kampanii odbędzie się w Poznaniu, gdzie w pierwszej połowie grudnia tego roku odbędzie się Szczyt Klimatyczny ONZ.
Pod koniec listopada figurki odwiedzą Warszawę. Na razie nie wiadomo, gdzie konkretnie staną. "Do wyeksponowania wielu tysięcy figurek potrzeba powierzchni równej mniej więcej boisku piłkarskiemu. Znalezienie takiego miejsca w Warszawie to nie lada wyzwanie" - ocenił Marcin Zięba z Vattenfall Poland.
Obok figurek będą ustawione punkty informacyjne, gdzie każdy będzie mógł podpisać się pod manifestem i dowiedzieć się więcej o tej inicjatywie. Na wielkich ekranach prezentowane będą najważniejsze założenia kampanii.
Kampania klimatyczna ma przekonać Polaków, że każdy, jako konsument i obywatel ma realną siłę, aby aktywnie włączyć się do walki z negatywnymi skutkami globalnego ocieplenia. Chodzi o to, by świadomie wybierać produkty przyjazne dla klimatu, a także demokratycznie wpływać na polityków, by podejmowali decyzje wspierające walkę ze zmianami klimatu.
Manifest klimatyczny propaguje m.in. wprowadzenie zachęt ekonomicznych dla biznesu w postaci określenia globalnej ceny na emisję dwutlenku węgla oraz postuluje promowanie takich rozwiązań ekologicznych dla firm, które będą korzystniejsze finansowo niż płacenie więcej za możliwość dodatkowej emisji CO2.
Inne postulaty manifestu to wsparcie dla nowych technologii przyjaznych klimatowi oraz przyspieszenie procesu wkraczania w codzienne życie energii odnawialnej, ekologicznego transportu oraz czystego sposobu przetwarzania paliw kopalnych.