Brak określenia w ogłoszeniu o przetargu ograniczonym konkretnej liczby wykonawców nie stanowi podstawy unieważnienia postępowania.

Firma EU Partner oprotestowała treść ogłoszenia o przetargu ograniczonym organizowanym przez Zakład Zamówień Publicznych przy ministrze zdrowia na usługi polegające na frakcjonowaniu polskiego świeżo mrożonego osocza. Protestujący zarzucił zamawiającemu nieokreślenie w ogłoszeniu konkretnej liczby wykonawców spełniających warunki udziału w postępowaniu, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert, co stanowi naruszenie ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych – p.z.p. (Dz.U. nr 19, poz. 177 ze zm.). Zdaniem protestującego takie zaniechanie ma charakter istotnej wady uniemożliwiającej zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego. W związku z tym protestujący zażądał unieważnienia całego postępowania.

Oddalenie protestu

Zakład Zamówień Publicznych przy ministrze zdrowia oddalił protest, twierdząc, że celowo nie określił w ogłoszeniu liczby wykonawców, ponieważ nie potrafił dokładnie ustalić liczby podmiotów, które mogą zrealizować zamówienie. Zamawiający podkreślił, że zapewnił przestrzeganie zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, wskazując w ogłoszeniu, że zaprosi do składania ofert wszystkich oferentów spełniających warunki udziału w postępowaniu. Z tego powodu zarzuty protestującego nie mogą stanowić podstawy unieważnienia przetargu. Od niekorzystnego rozstrzygnięcia protestujący wniósł odwołanie do prezesa UZP.

Oddalenie odwołania

Zespół arbitrów przyznał, że zamawiający faktycznie nie określił w ogłoszeniu dokładnej liczby wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert. W przypadku przetargu ograniczonego istnieje zaś taki obowiązek i należy wskazać konkretną liczbę wykonawców, mieszczącą się w przedziale od pięciu do 20. Zmawiający ma obowiązek unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego tylko wtedy, gdy było ono obarczone wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy. Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 6 p.z.p. umowa w sprawie zamówienia publicznego jest nieważna, jeśli naruszenie przepisów p.z.p. miało wpływ na wynik postępowania. Zaniechanie zamawiającego, zdaniem arbitrów, stanowiło niewątpliwie naruszenie art. 48 ust. 2 pkt 8 oraz art. 51 ust. 1 p.z.p., jednakże nie stanowiło ono rażącego naruszenia przepisów, które może mieć wpływ na wynik postępowania. Z tych powodów zespół arbitrów oddalił odwołanie. Sygn. UZP/ZO/0-93/07

PRZETARG OGRANICZONY • To jeden z podstawowych trybów udzielania zamówień publicznych, w którym w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w przetargu, a oferty mogą składać wykonawcy zaproszeni do składania ofert. • Zamawiający zaprasza do składania ofert tylko tych wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, w liczbie określonej w ogłoszeniu zapewniającej konkurencję (od pięciu do 20).