statystyki

Paczka od kuriera zostawiona u sąsiada? To nie jest najlepszy pomysł

autor: Tomasz Jurczak06.08.2014, 08:30; Aktualizacja: 06.08.2014, 10:53
paczka-kurier

Telefon od kuriera kiedy jesteśmy poza domem to niemal standard. Nawet jeśli uprzednio decydujemy się podać planowe godziny odbioru.źródło: ShutterStock

Czy odbiór paczki przez osoby trzecie jest dla nas korzystny? Jeśli doręczona przesyłka będzie zniszczona lub niekompletna, a nie odbierzemy jej osobiście, o wiele trudniej będzie nam udowodnić, że zniszczenie dokonane zostało w trakcie przewozu, a nie już po odbiorze.

reklama


reklama


Telefon od kuriera kiedy jesteśmy poza domem to niemal standard. Nawet jeśli uprzednio decydujemy się podać planowe godziny odbioru. Wtedy często decydujemy się „pójść na rękę” kurierowi, mając na celu jak najszybsze odebranie przesyłki. Paczka przekazywana jest komuś z domowników lub nawet sąsiadom. Okazuje się, że nie jest to wcale korzystna sytuacja dla klienta. W szczególności ma to znaczenie kiedy odebrana przesyłka przez osoby trzecie okazuje się niekompletna lub zniszczona. Wszystko zależy od firmy.

Lepiej sprawdzić przesyłkę przy kurierze

- Najbardziej wygodna dla odbiorcy jest sytuacja, gdy uszkodzenie przesyłki zostało stwierdzone przy kurierze, bo umożliwia to wpisanie zastrzeżeń do listu przewozowego i ewentualne spisanie protokołu szkody – informuje Dział Prawny firmy DHL.

Nie jest to jednak wcale takie oczywiste. Obowiązujące przepisy prawa dają możliwości do każdorazowego otwarcia przesyłki przed jej odbiorem w sytuacji gdy zachodzi podejrzenie jej zniszczenia. Takie uprawnienie zostało wprowadzone jedynie przy tzw. sprzedaży wysyłkowej na mocy art. 544 kc i tylko w przypadku, gdy strony w umowie nie postanowiły inaczej.

Z treści wymienionego wyżej artykułu wynika, że w ramach tzw. sprzedaży wysyłkowej kupujący obowiązany jest zapłacić cenę dopiero po nadejściu rzeczy na miejsce przeznaczenia i po umożliwieniu mu zbadania tych rzeczy. Tym samym, przewoźnik/operator pocztowy ma obowiązek udostępnić taką przesyłkę w celu jej otwarcia przez odbiorcę.

Dlatego warto sprawdzić umowę lub regulamin na podstawie którego dana przesyłka jest do nas dostarczana. Innymi słowy każdy operator może mieć różne regulacje: mniej lub bardziej korzystne dla klienta.

Jak informuje DPD Polska, jeżeli odbiorca dokona odbioru przesyłki, to czynności operatora pocztowego/przewoźnika ulegają zakończeniu. Jeżeli po odbiorze takiej przesyłki odbiorca stwierdzi szkodę w jej zawartości to na jego żądanie zgłoszone niezwłocznie po ujawnieniu szkody, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia odbioru przesyłki, ustala się stan tej przesyłki. Reguluje to art. 74 ust. 3 ustawy Prawo przewozowe oraz art. 87 ust. 6 ustawy Prawo pocztowe.

W niektórych przypadkach sytuacja odbiorcy nie musi ulec specjalnie pogorszeniu, jeżeli niezwłocznie po odjeździe kuriera spostrzeże uszkodzenie i zgłosi ten fakt (telefonicznie) do przewoźnika.

Aczkolwiek w takiej sytuacji działa już art. 76 ust 4 prawa przewozowego (stosownie, do którego stwierdzenie szkody po przyjęciu przesyłki o ile odbiorca w terminie 7 dni nie zażądał ustalenia jej stanu i nie udowodnił że szkoda powstała w czasie między przyjęciem przesyłki do przewozu a jej wydaniem - skutkuje wygaśnięciem roszczeń.

„Zgodnie ze zdrowym rozsądkiem przyjmujemy, że uszkodzenie w razie niezwłocznego zgłoszenia szkody powstało w czasie sprawowania pieczy nad przesyłką przez przewoźnika. W takiej sytuacji reklamacja nie powinna być oddalona z przyczyny stwierdzenia uszkodzenia niezwłocznie po odjeździe kuriera” – tłumaczą prawnicy z DHL Express.

Jednak prawo pocztowe jest bezwzględne. Za szkody powstałe w przewozie przysługuje uprawnienie do złożenia reklamacji. Jeżeli jednak szkoda została stwierdzona dopiero po przyjęciu przesyłki na reklamującym spoczywa ciężar udowodnienia, że powstała ona w czasie między przewozem a jej wydaniem (art. 76 pkt 4 ustawy Prawo przewozowe, art. 87 ust. 6 ustawy Prawo pocztowe).

Co z odbiorem przez osoby trzecie?

„Korzystanie z upoważnienia dla osób trzecich do odbioru przesyłki nie pozbawia adresata prawa do roszczeń czy reklamacji w przypadku zniszczonej lub niekompletnej przesyłki. Nadal ma on prawo do złożenia reklamacji w ciągu 7 dni od daty doręczenia. Dodatkowo osoba upoważniona do odbioru ma prawo zgłosić zastrzeżenia do stanu zawartości przesyłki i wypełnić formularz sprawdzenia przesyłki. Osobą upoważnioną może być dorosły domownik znajdujący się pod adresem dostarczenia. Upoważnienie takie odbywa się na dedykowanym druku” - informuje Michał Gawryluk , z Biura Rozwoju Usług KEP Poczty Polskiej.

Przedstawiciele firm kurierskich głośno nie mówią o praktykach stosowanych przez swoich kurierów. Jednak nie jest tajemnicą, że kurierzy nie zawsze stosują druki, w szczególności kiedy przesyłka jest już opłacona. Przekazując osobom trzecim paczkę, wcześniej ustalają to z klientem telefonicznie. Musimy wiedzieć, że przesyłka taka uznawana jest za doręczoną, choć pod znakiem zapytania pozostaje prawomocność takiego doręczenia. Skoro kurier może stwierdzić, że przekazał przesyłkę osobie trzeciej za porozumieniem z adresatem, tak samo klient może tej rozmowie zaprzeczyć. Wynika z tego, że obie strony w celu szybkiego dostarczenia przesyłki narażają się na nieprzyjemności związane późniejszymi reklamacjami.

Wynika z tego jasno, że warto samemu odbierać przesyłki dostarczane przez kuriera. Nawet jeśli, co zdarza się bardzo często, godziny pracy kuriera pokrywają się z naszymi. Można poprosić o dostarczenie przesyłki do miejsca pracy lub odebrać ją bezpośrednio w centrum logistycznym danego operatora.

Twoja przesyłka jest uszkodzona? Oto jakie masz prawa:

1. Masz prawo do sprawdzenia zawartości każdej przesyłki i jej stanu pod względem uszkodzeń, o ile regulamin operatora to przewiduje.
2. Jeżeli przesyłka nosi znamiona uszkodzenia możesz wpisać zastrzeżenia do listu przewozowego i sporządzić protokół szkody przy kurierze.
3. Jeśli stwierdzisz uszkodzenie przesyłki po jej odbiorze powinieneś jak najszybciej skontaktować się z kurierem. Jest szansa, że wróci po przesyłkę i sporządzi protokół szkody.
4. Niezależnie od tego, masz 7 dni na zgłoszenie, że Twoja przesyłka jest uszkodzona.
5. Masz prawo do reklamacji dostarczonej przesyłki.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

reklama


Źródło:gazetaprawna.pl

Polecane

  • Michał(2014-08-07 09:39) Odpowiedz 30

    Dlatego właśnie wolę paczkomaty. Odbieram kiedy mi wygodnie a nie wtedy kiedy sobie pan kurier zażyczy. Ci z Siódemki sa najgorsi. Powinni doręczać przesyłki do wieczora a już popołudniami nie idzie się z nimi dogadać. Porażka. Dzwonią dopiero przed samym doręczeniem, zamiast wcześniej sobie zaplanować trasę to jada "na pałę" pod podane adresy.

  • rendy(2014-08-06 14:01) Odpowiedz 30

    Szczerze, nie znoszę doreczen kurierskich, należy brać urlop by dostać przesyłkę, taka kurierska usługa to żart.

  • zabrzanin(2014-08-10 09:28) Odpowiedz 20

    kurierzy sami zostawiają przesylki u sąsiadów bez mojej zgody nawet nie informując mnie o tym fakcjie rylko sąsiad mi ją przynosi ze kurier zostawil u niego

  • prywatny(2014-08-06 22:24) Odpowiedz 21

    To, że ktoś mieszka obok, wcale nie znaczy, że jest moim sąsiadem. Zwłaszcza, że go nie lubię.

  • BMX(2014-08-07 00:31) Odpowiedz 11

    Kurier będzie musiał dostarczyć do rąk własnych - będzie przyjeżdżał kilkukrotnie i obciąży za to tego co towar wysłał. (super )
    Sprzedawca po iluś takich zapłatach wkurzy się i podniesie ceny za dostarczenie ( do rąk własnych)
    NIBY OK- sprzedawca nie poniesie kosztów kilkukrotnej próby doręczenia, firma kurierska zarobi więcej i będą zadowoleni . A odbiorca końcowy będzie też "niby zadowolony" bo kurier będzie przyjeżdżał do niego kilka razy ale już nie za darmo. NIE SZCZUJCIE LUDZI BĄDŹCIE NORMALNI I!!!

  • Vox61(2014-08-06 14:18) Odpowiedz 10

    Trudno mi było ostatnio wytłumaczyć kurierowi z Gdańskiej Spółdzielni Socjalnej ,że nie mieszkam ani w domofonie ani w skrzynce na listy tylko na trzecim piętrze budynku pod konkretnym numerem. Zamiast się tam pofatygować - zostawiał mi awizo . Polecony dotarł dopiero za trzecim razem .

  • gol(2014-08-06 16:54) Odpowiedz 10

    bez wielkich problemów można dojść swoich praw - gdyż dostarczenie przesyłki osobie trzeciej przez kuriera bez wyraźnego wskazania przez nadawcę nowego odbiorcy jest traktowane jako doręczenie osobie nieuprawnionej

  • adresat(2014-08-08 09:58) Odpowiedz 00

    Kazdy kurier i kazdy doręczyciel mi wmawia ze trzy razy w tygodniu - w tym i z DHL, i z DPD i z Poczty Polskiej - że nie mam prawa sprawdzić przesyłki przed jej formalnym odebraniem (złożeniem podpisu).

  • starszy od węgla(2014-08-06 15:10) Odpowiedz 00

    Firmy przewozowe zatrudniają pseudo kurierów "z łapanki" W praktyce oznacza to tylko tyle,że Ci kompletnie są do wykonywanego zawodu nieprzygotowani,znajomość przepisów o których mowa w art.to fikcja i dla nich abstrakcja.Oni są zaprogramowani tylko na pobranie paczki z magazynu i dostarczenie jej pod wskazany adres.Rozliczani są z czasu,ilości doręczonych.Natomiast w jaki sposób to czynią,jak reagują na kwestie "reklamacja" lub"sprawdzenie przesyłki przed podpisaniem" wiedzą Oni sami i Ci którzy są odbiorcami.Z profesjonalizmem to ma tyle wspólnego co kamień węgielny z węglem kamiennym.Nie ma na rynku w Polsce dobrze przygotowanej z dobrą kadrą firmy kurierskiej.Pracują pod szyldami uznanych marek,oraz dobrze wykonanych stron www.Na tym kończy się podobieństwo i wspólny mianownik.Wszystkie inne aspekty to fikcja literacka osób które tym zarządzają.

  • konsument(2014-08-07 19:25) Odpowiedz 00

    Artykuł z punktu widzenia przewoźnika a nie klienta. Jeżeli zamawiamy towar jako konsument, a towar okaże się wadliwy, to i tak mamy reklamację wobec sprzedawcy, na którym spoczywa ciężar udowodnienia tego, że towar był nieuszkodzony itp. Ja tam nie przejmuję się kurierem, szkoda czasu na "błaganie" żeby poczekał kiedy ja będę sprawdzał paczkę.

  • bi(2014-08-10 12:02) Odpowiedz 00

    a ja od lat korzystam z różnych firm kurierskich, dostaję często przesyłki.Zawsze dzwonią do mnie, jeśli mnie nie zastaną i albo umawiamy się na konkretnĄ godz, albo zostawiają u sąsiadki, z którą mam obustronną umowę na odbiór przesylek w razie nieobecności I jestem bardzo zadowolona z takiego stanu rzeczy, z działalności firm kurierskich i nie rozumiem, dlaczego tak sobie utrudniacie życie.

  • mona(2014-11-14 17:20) Odpowiedz 00

    Co w przypadku jak kurier DHL zostawił bez mojej zgody i wiedzy komputer MAC wartości 6000zł. sąsiadce? Pomimo wskazanych na opakowaniu 2 numerów kontaktowych, nie zadzwonił. Komputer okazał się uszkodzony, o czym niezwłocznie zarówna nadawca jak i DHL zostali poinformowani. Kurier przyjeżdża, sporządza protokół i odmawia naniesienia na nim uszkodzeń w postaci zagnieceń kartonu, twierdząc że jest to nie istotne. Pomimo drugiej prośby naniesienia tych uszkodzeń w formularzu - kurier odmawia, pomimo iż oświadczam, iż odmowa następuje w obecności 16letniego syna,który jest tego świadkiem.Kurier swoim zachowaniem wprowadza nas świadomie w błąd),że jest to nie istotne i według niego zagnieceń nie ma. (!) Złoszoną reklamację DHL odrzuca z powodu - BRAKU ŚLADÓW USZKODZEŃ NA OPAKOWANIU!!! UBEZPIECZYCIEL (paczka była ubezpieczona) powołuje się na to samo i odmawia wypłaty odszkodowania. Czy ktoś miał podobny przypadek - jak się skończył

  • Gość(2016-04-11 13:59) Odpowiedz 01

    W moim przypadku kurier zostawił paczkę u sąsiadki bez powiadomienia mnie o tym . Po 30 min przysłał sms-a z prośbą o kontakt do siebie . Po telefonie do niego otrzymaniu informacji o pozostawieniu przesyłki u sąsiadów . Dostałem białej gorączki - w głowie mi się nie mieściła taka nieodpowiedzialność . Nie chciałem już mu robić bałaganu w pracy i nie zgłosiłem tego do pocztexu . Z rozmowy z nim wynikało , że rozumie swój błąd , że nie wolno mu tak postępować . Finał tego zdarzenia : musiał pojechać do sąsiadki odebrać paczkę i z paczką przyjechać do mnie . DRODZY I SPRYTNI KURIERZY- RÓBCIE CO DO WAS NALEŻY I JAK NALEŻY .. W NICZYIM INTERESIE NIE JEST UŚWIADAMIANIE SĄSIADÓW SKĄD SIĘ OTRZYMUJE PACZKI I OD KOGO . WKALKULUJCIE SOBIE W RYZYKO ZAWODOWE WYPISANIE AWIZA . NIE WOLNO WAM TAK ROBIĆ .

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

REKLAMA

Polecane

reklama