Polacy piją mniej wódki, za to z roku na rok coraz popularniejsze stają się wina i lekkie trunki – wynika z danych działającej w branży alkoholowej firmy CEDC. Rośnie również sprzedaż alkoholi z wyższej półki cenowej, np. whisky.

– Trendem, jaki już od paru lat obserwujemy, jest mniejsza ilość spożywanej wódki, czystych, mocnych alkoholi – mówi agencji informacyjnej Newseria Krzysztof Kouyoumdjian, dyrektor ds. relacji zewnętrznych w firmie CEDC. – Można powiedzieć, że Polacy piją tych mocnych alkoholi mniej, ale piją je niejako lepiej.

Jak wynika ze statystyk firmy, wódkę na polskim rynku powoli wypierają trunki o wyższej jakości oraz o niższym stężeniu alkoholu.

– Są to zarówno aperitify, czyli lekkie alkohole na początek imprezy. To są także nalewki – niezmiernie popularna kategoria w Polsce – podkreśla Krzysztof Kouyoumdjian. – W tej chwili jest to bardzo dynamicznie rosnący segment rynku, wielu graczy chce na nim być. Bardzo mocno zaczynają się rozwijać inne kategorie, przede wszystkim whisky.

Polacy z roku na rok coraz chętniej sięgają również po wina, zarówno te z wyższej, jak i ze średniej półki cenowej.

Popyt na alkohole jako całą kategorię jednak nie słabnie, co pokazują ubiegłoroczne wyniki firmy CEDC.

– Ubiegły rok był dla nas rekordowy zarówno pod względem wyników sprzedaży, jak i produkcji – podkreśla Krzysztof Kouyoumdjian. – Wszystko wskazuje na to, że nasze największe marki dołączyły do ekskluzywnego grona marek – alkoholowych milionerów.

Do grupy milionerów CEDC zalicza trunki, których sprzedaż w danym roku osiągnie przynajmniej milion dziewięciolitrowych opakowań. Wyniki sprzedaży z początku roku również wskazują na rozwój branży.

– Tym większy jest sukces, który potwierdza to, że w zeszłym roku konsumenci kupowali nasze produkty – zaznacza dyrektor. – Do tej pory mamy wyniki z tego roku po pierwszym miesiącu. Można powiedzieć, że udało nam się kontynuować trend wzrostowy.

CEDC jest producentem m.in. wódek Bols, Żubrówka, Soplica, Absolwent oraz importerem takich marek, jak Metaxa, Grant’s i Campari. Jest drugim pod względem wielkości sprzedaży graczem na polskim rynku alkoholi oraz jednym z największych producentów wódki na świecie. Mocną pozycję ma nie tylko w Polsce, lecz także w Rosji i na Węgrzech. Jak podkreśla Kouyoumdjian, w pierwszej kolejności firma stawia jednak na rozwój na rodzimym rynku. Na początku tego roku zainwestowała w obszary produkcji, dystrybucji oraz sprzedaży.

– Duży nacisk stawiamy na wprowadzenie nowych produktów. Na pewno chcielibyśmy także zwiększyć naszą efektywność – tłumaczy dyrektor. – W tej chwili nowa grupa przedstawicieli działa na rynku, promując nasze produkty.

Obecnie do sklepów na terenie kraju trafiają nowe produkty CEDC – zarówno z segmentu marek ekonomicznych, jak i wódek z wyższej półki.