W 2025 r. wartość naszego handlu zagranicznego osiągnie 692 mld dol. wobec 283 mld dol. na koniec ubiegłego roku. Autorzy raportu tłumaczą, że polski handel zagraniczny skupia się na sektorach, takich jak produkcja samochodów i części, sprzęt RTV i AGD, przetwarzanie danych, które dynamicznie będą rozwijały się w ciągu tych kilkunastu lat. W perspektywie 5 lat wartość eksportu Polski będzie rosła w tempie 8,3 proc. rocznie, czyli znacznie szybciej niż wartość handlu światowego – 2 proc. rocznie.

Raport wskazuje, że zmieni się także struktura handlu. Autorzy sugerują, że do 2025 r. Chiny awansują w rankingu najważniejszych partnerów handlowych Polski na czwarte miejsce, a wartość wymiany z Państwem Środka wzrośnie o 167 proc. Oprócz Chin swoją pozycję wzmocnią również inne rynki azjatyckie, przede wszystkim Indie, Korea, Wietnam, Tajlandia, Hongkong, kraje Bliskiego Wschodu – Egipt, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Katar, Arabia Saudyjska oraz RPA. Choć nadal wśród naszych głównych partnerów będą Niemcy, Francja Rosja czy Włochy.

– Polskie przedsiębiorstwa są coraz bardziej otwarte na współpracę z partnerami z dynamicznie rozwijających się rynków Azji, Bliskiego Wschodu czy Afryki. To sprawia, że w rankingu najważniejszych partnerów handlowych Polski w miejscu zajmowanym obecnie przez kraje rozwinięte czy bezpośrednio sąsiadujące z naszym krajem zaczną pojawiać się nowe rynki – mówi Paweł Kusiak, dyrektor zarządzający Pionem Bankowości Komercyjnej i Globalnej HSBC Bank Polska.

Na razie nastroje polskich eksporterów i importerów uległy nieznacznemu osłabieniu. Wartość odzwierciedlającego je wskaźnika HSBC Trade Confidence Index spadła z poziomu 108 w pierwszej połowie 2011 roku do 105 w najnowszej edycji badań.