Przejęcie Polkomtela przez grupę finansową Zygmunta Solorza-Żaka doprowadzi do obniżenia cen mobilnego internetu i zwiększy liczbę klientów płatnej telewizji - oceniają eksperci firmy Audytel.

Zdaniem Partnera Zarządzającego Audytel Emila Konarzewskiego, przejęcie Polkomtela przez Solorza-Żaka przyspieszy obniżanie cen mobilnego internetu i zwiększy liczbę klientów usług płatnej telewizji, dzięki oferowaniu usług w pakietach. Pakietyzacja, bowiem powoduje obniżenie cen usług i daje tym samym impuls do większej konsumpcji (jeżeli minuta rozmowy kosztuje taniej, to więcej dzwonimy). Ekspert dodaje, że to korzystne i dla konsumenta, bo taniej płaci, jak i dla usługodawcy, gdyż zwiększa jego przychody.

"W przypadku przejęcia Polkomtela przez grupę Polsatu pierwszą korzyścią dla konsumentów będzie zapewne dostęp do pakietu usług, z powodzeniem stosowanego na innych rynkach (telewizja, internet i telefon). Według naszych analiz korzyści dla konsumentów, związane z takimi rozwiązaniami, mogą sięgnąć 6,35 mld zł w okresie pięciu lat, natomiast łączny bilans dobrobytu społecznego, czyli sumy kosztów i korzyści wszystkich uczestników rynku, wyniesie 8,5 mld zł" - poinformował na wtorkowej konferencji Konarzewski.

Na 8,5 mld zł składają się korzyści konsumentów (spadek cen usług), dostawców oraz Skarbu Państwa. Analiza Audytela wykazała, że wzrost przychodów z rynku internetu mobilnego będzie na tyle duży, że zrekompensuje operatorom komórkowym z nawiązką spadek przychodów z usług głosowych - łączna wartość rynku wzrośnie i tym samym przychody z VAT.

Według prognoz Audytela, segmentem o największej dynamice wzrostu będzie w nadchodzących latach rynek płatnej telewizji, którego udział w usługach telekomunikacyjnych z niecałych 7 proc. w 2006 roku wzrośnie, do około 18 proc. w 2016 roku, podczas gdy rynek usług głosowych od kilku lat systematycznie maleje.

Transakcja zostanie sfinansowana środkami własnymi inwestora oraz finansowaniem dłużnym

Zdaniem Krzysztofa Króla, wiceprezesa Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, rynek komunikacji elektronicznej w Polsce rozwija się prężnie w nowych segmentach, które nie zostały poddane sztywnym regulacjom. W jego opinii, rozwój tego rynku musi być wspierany przemyślaną i przewidywalną polityką państwa. Dodał, że państwo powinno wspierać usuwanie barier administracyjnych i promować wykorzystanie technologii informacyjnych w kontaktach obywatela z administracją państwową i samorządową.

30 czerwca akcjonariusze Polkomtela podpisali ze Spartan Capital Holdings, spółką związaną z Solorzem-Żakiem, umowę sprzedaży 100 proc. akcji Polkomtela. Wartość transakcji to 18,1 mld zł.

Umowę ze strony sprzedających podpisały firmy: PGE, PKN Orlen, KGHM, Węglokoks oraz Vodafone Americas i Vodafone International Holdings, które łącznie miały 100 proc. akcji Polkomtela.

Transakcja wymaga zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, która według umowy, musi zostać pozyskana do końca 2011 roku. W przeciwnym wypadku umowa ulega rozwiązaniu, chyba, że strony postanowią inaczej.

Transakcja zostanie sfinansowana środkami własnymi inwestora oraz finansowaniem dłużnym. Uczestniczy w nim konsorcjum banków koordynowane przez Credit Agricole CIB i Deutsche Bank, w którego skład wchodzą Credit Agricole CIB, Deutsche Bank, Royal Bank of Scotland, Societe Generale Corporate and Investment Banking oraz PKO BP.