PZU Pomoc – spółka z grupy PZU, która do tej pory była znana z dostarczania usług assistance dla kierowców – wychodzi poza segment komunikacji. W jej ofercie pojawiły się nowe produkty. Chodzi o dostępną od kilku dni w sprzedaży usługę PZU Pomoc w Domu oraz o adresowany do pracowników firm i innych instytucji (np. urzędów) PZU Pomoc w Życiu.

Oba produkty dają dostęp do programu PZU Pomoc, który oferuje usługi consierge’a (któremu można zlecić załatwianie drobnych rzeczy) oraz rabaty przy zakupie wybranych produktów lub usług. W przypadku Pomocy w Domu można dokupić ubezpieczenie, w ramach którego będą finansowane usługi assistance dla domu (np. dokonywanie drobnych napraw).

Natomiast program PZU Pomoc w Życiu adresowany jest do pracowników firm. Do klubu będzie można przystąpić przez wypełnienie deklaracji, a nie przez zakup karty. W przypadku tego produktu dodatkową opcją jest możliwość wykupienia grupowego ubezpieczenia na życie w PZU Życie.

PZU Pomoc chce specjalizować się w zarządzaniu sieciami dostawców usług dla klientów – mówi Grzegorz Goluch, prezes PZU Pomoc i dyrektor Biura Assistance w PZU.

Dodaje, że PZU Pomoc nie zamierza korzystać z usług firm assistance działających na polskim rynku, tylko chce samodzielnie pozyskiwać partnerów do swojej sieci wykonawców. Pozyskała już nowych partnerów. Są to m.in. firma ochroniarska Securitas czy kliniki dentystyczne Dent-a-Medical.

Produkt PZU Pomoc w Domu będzie dystrybuowany podobnie jak wprowadzony jesienią 2009 r. assistance komunikacyjne (PZU Pomoc w Drodze). Chodzi o karty (60-dniowe lub roczne), które na razie można kupić przez internet, a w przyszłości mają być w sprzedaży w sieci partnerów PZU. Ich aktywacja umożliwia przystąpienie do programu lojalnościowego PZU Pomoc.

To, że spora część klubowiczów może zdecydować się na zakup ubezpieczenia w PZU, pokazały wyniki pilotażu produktu PZU Pomoc w Życiu, który był prowadzony od listopada ubiegłego roku. Objętych zostało nim ok. 10 tys. osób, posiadających grupowe ubezpieczenia na życie w PZU Życie. Do grupowego ubezpieczenia w ramach klubu przystąpiło ponad 9 tys. osób.

Grzegorz Goluch podkreśla, że PZU Pomoc zależy na zwiększeniu bazy klubowiczów. Dyrektor liczy na efekt skali, który pomoże pozyskać spółce nowych partnerów do swojej sieci oraz pozwoli zarabiać na organizacji usług assistance. Ubiegły rok PZU Pomoc zamknęła 650 tys. zł straty netto przy przychodach rzędu 2,1 mln zł.

– Liczymy, że pozyskamy nawet kilka mln nowych klientów naszych klubów – mówi Grzegorz Goluch.

Należy się spodziewać, że spora część klientów PZU Pomoc będzie pochodziła z grona osób ubezpieczonych w PZU Życie. Obecnie spółka pomocowa obsługuje 100 tysięcy posiadaczy kart.

Programy lojalnościowe PZU Pomoc w Domu i PZU Pomoc w Życiu nie wyczerpują katalogu produktów niekomunikacyjnego assistance, które mogą pojawić się w ofercie PZU Pomoc. Spółka rozważa także wprowadzenie podobnego programu dla turystów (będzie dotyczyć tylko turystyki krajowej) oraz obejmującego usługi medyczne. Można się domyślać, że podobnie jak w przypadku wprowadzonych w tym miesiącu produktów będą one obejmowały możliwość dodatkowego wykupienia ubezpieczenia.

Jeszcze kilka lat temu usługi pomocowe były dostępne dla bardziej zamożnych klientów ubezpieczycieli i banków. Jednak assistance w ostatnim czasie staje się coraz bardziej popularne. Zarówno sektor bankowy, jak i ubezpieczeniowy dodają do swoich produktów darmowe pakiety assistance, chcąc tym samym wyróżnić się na tle konkurencji. Najbardziej dobitnym przykładem jest upowszechnienie się miniassistance przy obowiązkowych ubezpieczeniach komunikacyjnych OC, które gwarantuje holowanie uszkodzonego samochodu posiadacza polisy.

PRAWO

Polisy grupowe w przetargu

Według wydanej przez Urząd Zamówień Publicznych w ubiegłym roku interpretacji wszystkie urzędy centralne i samorządowe oraz spółki Skarbu Państwa muszą ogłaszać przetargi na wybór ubezpieczyciela, który zaoferuje ich pracownikom grupową polisę na życie.

Zdecydowanym liderem tego rynku jest PZU Życie, które obsługuje 100 tysięcy firm i instytucji oraz ma ok. 6 milionów klientów.

Interpretacja UZP otworzyła segment grupowych ubezpieczeń na życie na konkurencję, umożliwiając innym towarzystwom start w przetargach.