Rynek energii dla przedsiębiorców został uwolniony w 2007 r. Jednak dopiero od 2010 r. firmy mogą wybierać spośród naprawdę atrakcyjnych ofert. Taryfy energii elektrycznej zatwierdzane są przez Urząd Regulacji Energetyki, a dodatkowo potrzebny był czas na dostosowanie oferty do nowej sytuacji rynkowej. Według zarządzających spółek zarabiających na handlu prądem rok 2011 upłynie pod hasłem walki o klienta biznesowego.

Pierwsza zaatakowała Energa, która 1 stycznia uruchomiła dedykowaną linię telefoniczną dla biznesu. Grupa energetyczna z Gdańska ma dziś 300 tys. klientów z sektora przedsiębiorstw. Na odpowiedź konkurencji nie trzeba było długo czekać. Zaraz po Nowym Roku Enea poinformowała, że ma dla małego i średniego biznesu ofertę sprzedaży energii elektrycznej z gwarancją ceny do końca 2011 r.

- Nasza oferta adresowana jest do małych i średnich przedsiębiorstw. Jest to idealne rozwiązanie dla klientów, dla których możliwość precyzyjnego planowania kosztów związanych ze zużyciem energii elektrycznej ma pierwszoplanowe znaczenie – mówi Andrzej Górski, dyrektor departamentu handlu Enea.

Enea liczy, że jej pomysł chwyci i pozwoli podebrać konkurencji część klientów. Z danych Ministerstwa Gospodarki wynika, że do końca 2010 r. ponad 6,5 tys. odbiorców przemysłowych zmieniło sprzedawcę, od którego kupują energię.

Tania energia dla firm. Obniż rachunki za prąd. Sprawdź nas

Tauron czarnym koniem?

Jednym z uczestników rynku, który nieustannie pozostaje w czołówce jest Tauron, który dostarcza energię elektryczną do ponad czterech milionów klientów, zarówno gospodarstw domowych, jak i przedsiębiorców. Według Macieja Dolnego, wiceprezesa zarządu ds. sprzedaży i marketingu Tauron Sprzedaż, spółki należącej do Grupy Tauron, przy wyborze sprzedawcy energii, firmy kierują się nie tylko ceną.

- Wyróżnikiem oferty Tauron Polska Energia, kierowanej do biznesu, jest zdecydowanie możliwość indywidualnego dopasowania naszej oferty do potrzeb i oczekiwań klientów. Mówiąc kolokwialnie, „szyjemy ją na miarę”.

Tauron zatrudnia w tym celu kilkudziesięciu doradców handlowych, którzy obsługują klientów biznesowych na terenie całego kraju. Doświadczeni opiekunowie oferują doradztwo w zakresie optymalizacji kosztów energii elektrycznej, a także różne warianty oferty handlowej dopasowanej do klienta.

- Klientom biznesowym oferujemy pomoc specjalistów. Dedykowani doradcy proponują m.in. usługę bilansowania handlowego, gwarancję stałej ceny za energię elektryczną, elastyczność w kwestiach oczekiwanych okresów rozliczeniowych – wymienia Maciej Dolny - Zależy nam, aby nasi klienci biznesowi otrzymywali od nas najlepszej jakości oferty i wsparcie dedykowanych doradców. Zależy nam także na stworzeniu platformy komunikacyjnej z klientami, dużymi przedsiębiorcami, w zakresie ich potrzeb i oczekiwań, co nie tylko ułatwia współpracę, ale także może przynieść wiele korzyści obu stronom w przyszłości.

Zmień dostawcę energii! Możesz zaoszczędzić nawet do 30%! Sprawdź teraz

Spółka zbiera obfite żniwo nowego podejścia do klientów. Cały czas wzrasta liczba firm spoza terenu działalności dystrybucyjnej Grupy – do portfela spółki należą jedne z największych polskich firm, duże i średnie zakłady produkcyjne, a także klienci wielooddziałowi, dla których są przygotowywane specjalne warunki sprzedażowe, uwzględniające specyfikę takiego klienta.

- W ostatnich kilku miesiącach pozyskaliśmy kolejnych nowych klientów biznesowych na sprzedaż energii poza terenem swojej działalności. W sumie zakontraktowano sprzedaż na 2011 rok na około 4 TWh energii elektrycznej do nowych klientów na terenach zewnętrznych. - mówi Ireneusz Perkowski, prezes Tauron Sprzedaż.
TAURON oferuje swoim klientom nie tylko usługi na wysokim poziomie, ale także unikalne w skali kraju produkty, jak na przykład Tauron EKO Premium. To ekologiczna energia pozyskiwana z odnawialnych źródeł, której pochodzenie - jako pierwszej i obecnie jedynej w kraju - potwierdza Polskie Towarzystwo Certyfikacji Energii (produkt został nagrodzony Ekolaurem Polskiej Izby Ekologii). To energia adresowana do dużych przedsiębiorstw, które specjalnym logo Tauron EKO Premium mogą oznaczyć wytwarzane przez siebie produkty.

RWE też walczy

W rosnącej rotacji klientów szansę dla siebie widzi również koncern RWE. Spółka jako pierwsza firma na rynku uruchomiła całodobową infolinię, a część klientów koncernu może korzystać z elektronicznego biura obsługi e-bok, gdzie monitorują swoje zużycie energii i opłaty.

Janusz Moroz członek zarządu ds. handlu w RWE Polska podkreśla, że dużym zainteresowaniem cieszą się usługi około energetyczne, szczególnie wśród klientów, którzy zużywają duże ilości energii elektrycznej.

„Energy Check”, który oferujemy pozwala im określić, w jaki sposób mogą doprowadzić do obniżenia rachunków za energię elektryczną – mówi Janusz Moroz, członek zarządu ds. handlu w RWE Polska.

Od prawie dwóch lat klienci RWE mogą korzystać z ciekawych ofert takich jak choćby gwarancja stałej ceny czy „korytarz cenowy”.

Co przyniesie przyszłość?

Rosnąca aktywność firm sprzedających energię powinna cieszyć szczególnie małe i średnie przedsiębiorstwa, duży odbiorca zawsze sobie poradzi. Żaden dostawca prądu nie może sobie pozwolić na utratę giganta, choćby z powodów prestiżowych.

Jeszcze większe zmagania o klientów biznesowych rozpoczną się w momencie uwolnienia cen dla klientów indywidualnych. Dzisiaj główni gracze na rynku mogą tracić na taryfie G11 nawet 100 mln zł rocznie. Muszą więc odbijać sobie na firmach. Kiedy URE (Urząd Regulacji Energetyki) zatwierdzający taryfy zmieni swoje podejście na bardziej elastyczne, przedsiębiorcy powinni znaleźć się w jeszcze lepszej sytuacji, choć za nowym dostawcą energii warto rozejrzeć się już teraz. 

Tania energia dla firm. Obniż miesięczne rachunki za prąd. Sprawdź nas!

Eksperci TotalMoney.pl