Hamuje polski rynek reklamy, dlatego rodzime agencje reklamowe szukają klientów za granicą. Głównie na Wschodzie i w Afryce.
Pesymistyczne scenariusze ze stycznia zakładały, że tegoroczny rynek reklamy wzrośnie zaledwie o 0,5 proc. Ale aż tak źle nie jest – dom mediowy ZenithOptimedia właśnie podniósł szacunki do poziomu 3 proc. (co oznacza, że rynek wart będzie 7,06 mld zł). Ale na prawdziwy skok musimy poczekać do Euro 2012.
By przeczekać trudne czasy, polska reklama próbuje podbić zagraniczne rynki. Agencja Corporate Profiles DDB znalazła klienta nad Morzem Kaspijskim. To kazachski Kaspi Bank, którego właściciele postanowili przeprowadzić rebranding – zmienić nazwę instytucji i jej wizerunek. Polacy opracowali nowe logo banku, wygląd lokalnych oddziałów i przygotowali kampanię reklamową, która okazała się jednym z największych przedsięwzięć reklamowych w Kazachstanie.
Jeszcze atrakcyjniejszy jest rynek rosyjski, bo jego wartość co roku wzrasta o kilkanaście procent. Z raportu firmy Group M wynika, że w tym roku jego obroty wyniosą 5,5 mld euro. Pierwsze kontrakty zdobyła tam właśnie warszawska agencja PZL, wygrywając budżet na kampanię reklamową dwóch marek piwnych. Ma niełatwe zadanie, ponieważ reklama piwa w Rosji obłożona jest masą obostrzeń – w spotach nie wolno wykorzystywać postaci zwierząt ani ludzi, nie wolno umieszczać dialogów. – Lokalne agencje nie miały pomysłów, jak obejść te ograniczenia, bo tamtejszy rynek reklamowy jest dużo mniej rozwinięty niż nasz – mówi Jarosław Chludziński, dyrektor zarządzający PZL, i przypomina, jak przed laty w Polsce rejsy łódki Bols obchodziły zakaz reklamy wódki.
Najbardziej egzotycznych klientów zdobyła jak na razie agencja Change Integrated. Jej udana współpraca z brytyjskim koncernem PZ Cussons (produkuje m.in. proszki do prania i żele pod prysznic) zaowocowała kolejnym kontraktem na obsługę jego marek w Nigerii, Ghanie i Kenii.
Wszystkie trzy agencje to czołówka naszej branży reklamowej: Change na tegorocznym festiwalu Golden Drum zdobyła tytuł najlepszej agencji w regionie bałtyckim, PZL w minionym roku zdobyła grand prix Effie za kampanię Alior Banku, a Corporate Profile DDB nagrodzono Impactorem dla najlepszej agencji 2009 r.