KE zamknęła postępowanie przeciwko Polsce ws. niedostosowania polskich przepisów dot. praw abonentów do unijnych uregulowań. Stało się to dzięki nowelizacji ustawy, zgodnie z którą abonentem jest nie tylko osoba, która zawarła pisemną umowę, ale też właściciel "komórki" na kartę.

Zmiana definicji abonenta w polskim prawie była spowodowana wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ze stycznia 2009 r. TS uznał, że Polska łamie unijne prawo, stosując złą definicję abonenta. W czerwcu 2007 roku Komisja Europejska wytoczyła Polsce sprawę.

KE tłumaczyła, że według polskich uregulowań, określenie "abonent" dotyczy tylko osób, które podpisały umowę z operatorem. To wyklucza m.in. część użytkowników popularnych kart typu pre-paid, których np. nie ma w książkach telefonicznych, którzy nie mają prawa do otrzymania szczegółowych rachunków, są pozbawieni możliwości zablokowania w darmowy sposób połączeń lub wyświetlania identyfikacji rozmów przychodzących przy poszczególnych połączeniach telefonicznych.

Zgodnie z unijną dyrektywą ramową, "abonent" oznacza "jakąkolwiek osobę prawną lub fizyczną, która jest stroną umowy z podmiotem udostępniającym publicznie usługi łączności elektronicznej, o świadczeniu takich usług" (np. operatorem komórkowym).

W odpowiedzi na unijne zalecenia, w Polsce zostało zmienione Prawo telekomunikacyjne. Nowelizacja przepisów miała miejsce w kwietniu br.

Zgodnie z nowymi uregulowaniami, polscy posiadacze kart pre-paid, czyli użytkownicy telefonów komórkowych na kartę, mogą rejestrować się i otrzymywać cenniki, regulaminy oraz bilingi na swój domowy adres. Wcześniej te uprawnienia miały tylko te osoby, które zawarły umowę pisemną z operatorem.

W myśl zmienionych przepisów firma telekomunikacyjna jest też zobowiązana do doręczenia na piśmie informacji o zmianie warunków umowy tylko tym abonentom, którzy udostępnili swoje dane. Jeżeli abonent udostępni swoje dane i poda adres poczty elektronicznej, może otrzymać informację o każdej proponowanej zmianie regulaminu świadczenia usług, na przykład drogą elektroniczną.

Nowe przepisy przewidują również, iż dostawca usług telekomunikacyjnych musi bezpłatnie dostarczać abonentowi - który udostępnił swoje dane - cennik wraz z umową o świadczenie usług.

Każdy abonent, który udostępnił swoje dane, otrzymuje bezpłatnie podstawowy wykaz wykonanych usług telekomunikacyjnych. Chodzi o informację o zrealizowanych płatnych połączeniach, czyli biling wraz z fakturą.