Przebywający w Polsce hollywoodzki aktor Bruce Willis – specjalista od kina akcji - za promowanie wódki Sobieski otrzymał 3,3 proc. udziałów francuskiej firmy Belvedere, notowanej także w Polsce pod nazwą Sobieski.

To część wynagrodzenia za udział Willisa w kampanii marketingowej, przyznana przez spółkę aktorowi w porozumieniu z grudnia ubiegłego roku.

Sama spółka Belvedere przeżywa ciężkie chwile. W środę komornik we Francji zajął udziały w firmie, należące do dyrektora wykonawczego Jacquesa Rouvroy’a i jego zastępcy Christophe Trylińskiego dla zabezpieczenia roszczeń brytyjskich funduszy inwestycyjnych – pisze amerykańska agencja Bloomberg.

Akcje stanowiące około 15,5 proc. wartości kapitałowej producenta wódki zostały zajęte w interesie Maple Leaf Macro Volatility Master Fund i Astin Capital Management – poinformował Fabryce Marchisio, prawnik obu funduszy. W 2009 roku brytyjski sąd polecił firmie zapłacić dla Maple Leaf przynajmniej 7,5 mln euro za pomoc w sfinansowaniu starań kierownictwa spółki o odzyskanie kontroli nad Belvedere.

Tego samego dnia przedstawiciel obu dyrektorów złożył apelację do sadu w Dijion o wstrzymanie egzekucji. Zajęte aktywa obejmują około 7,5 proc. kapitału akcyjnego Belvedere oraz trzy czwarte udziałów w holdingu Financiere du Vignoble, który posiada osiem procent akcji Belvedere.

Natomiast w Polsce Grupa Belvedere, notowana na GPW pod nazwą Sobieski, złoży w polskim sądzie pozew przeciwko The Bank of New York Mellon, zapowiedział w rozmowie z agencją ISB, prezes spółki Krzysztof Tryliński. Wcześniej firma wezwała bank o wypłatę odszkodowania w wysokości 723 mln zł.

W I kw. 2010 r. łączne przychody netto producenta wódki Sobieski spadły o 1,7 proc. rok do roku do 79,4 mln euro. W Polsce, największym rynku firmy (generuje ponad 36 proc. sprzedaży Belvedere) przychody zwiększyły się o niemal 17 proc., do 28,8 mln euro.



W marcu 2010 r. w Polsce udziały rynkowe Belvedere wyniosły 16,2 proc., a w grudniu 2009 r. były na poziomie 16,6 proc. Firma utrzymała trzecie miejsce, na które spadła z drugiego w 2009 r. Z kolei wódka Sobieski dynamicznie rośnie na rynku amerykańskim. W I kw. sprzedaż na tym rynku wzrosła o 28 proc. w ujęciu rocznym.