Coraz więcej inwestorów z Niemiec, Wielkiej Brytanii, USA, Francji i Australii jest zainteresowanych polskim rynkiem nieruchomości komercyjnych - podała firma Cushman & Wakefield. Takie nieruchomości kupują głównie fundusze inwestycyjne.

Od początku br. do końca maja br. wartość inwestycji w te nieruchomości wyniosła prawie 900 mln euro. To o blisko 30 proc. więcej niż w całym 2009 roku.

Zdaniem ekspertów, przyszłość polskiego rynku inwestycyjnego przedstawia się optymistycznie.

"Łączna wartość nieruchomości komercyjnych oferowanych na sprzedaż szacowana jest na ponad 2 mld euro. Najaktywniejszymi potencjalnymi kupującymi na naszym rynku są fundusze inwestycyjne z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Francji i Australii. Popyt potencjalnych inwestorów jest widoczny, podobnie jak ich bardzo wysoka niechęć do ryzyka" - poinformował we wtorek starszy konsultant z Grupy Rynków Kapitałowych C&W Aleksander Loster.

Dodał, że dużym zainteresowaniem cieszą się wyłącznie najlepsze w swojej klasie nieruchomości, których ceny zaczynają rosnąć.

Analitycy wskazują też na wzrost roli zarządcy nieruchomości komercyjnych, jako osoby zapewniającej rentowność przedsięwzięcia. Ich zdaniem, można go obecnie określić jako menedżera zarządzającego w imieniu właściciela danym przedsięwzięciem.

Zdaniem dyrektora działu Asset Management C&W Michała Skalińskiego, nowym wyzwaniem dla zarządców nieruchomości są powstające obiekty sportowe, a szczególnie stadiony i infrastruktura niezbędna do przeprowadzenia EURO 2012.

"O powodzeniu danego przedsięwzięcia i wysokości osiąganych dochodów będzie decydować nie tylko profesjonalizm usług zarządzania istniejącego obiektu, ale doradztwo i konsultacje z doświadczonym zarządcą już na etapie planowania inwestycji" - zaznaczył.

Specjaliści rynku nieruchomości wskazują też, że coraz więcej turystów - zwłaszcza zagranicznych - odwiedza polskie wybrzeże i w ślad za tym rośnie liczba korzystających z tamtejszych hoteli.

"Wyjazdy nad polskie morze to wciąż najpopularniejszy sposób spędzania wakacji w kraju. (...) W celu pełnego wykorzystania potencjału turystycznego polskiego wybrzeża istotna jest rozbudowa i podniesienie standardu istniejącej bazy hotelowej, szczególnie na wybrzeżu środkowym. Jednak zdecydowanie ważniejszą kwestią jest rozwój infrastruktury transportowej, co znacznie skróci i usprawni dojazd do miejsca wypoczynku" - twierdzi Dorota Malinowska z C&W.

Cushman & Wakefield świadczy usługi doradcze na rynku nieruchomości. Firma powstała w 1917 r.; zatrudnia ponad 13 tys. pracowników w 58 krajach.