Skończyła się era Adidasa, skończyły się sukcesy polskich futbolistów. W koszulkach z trzema paskami nasza reprezentacja grała w latach 1974 – 1992. To lata największych sukcesów polskiej piłki. Razem z Adidasem biało-czerwoni świętowali dwa brązowe medale mistrzostw świata i dwa srebrne igrzysk olimpijskich. Teraz Niemcy inwestują w polskie kluby.

Przez lata ich sztandarowym partnerem w Polsce była Legia Warszawa. Niedawno dołączył do niej GKS Bełchatów, a od nowego sezonu trzy paski pojawią się także na koszulkach Wisły Kraków i Lechii Gdańsk, a to jeszcze nie koniec planów ekspansji Adidasa na Polskę. Mówi się, że niemiecka firma, która jest jednym z oficjalnych sponsorów Euro 2012, celuje w kluby z miast gospodarzy mistrzostw. Do kompletu brakuje więc jej jeszcze Śląska Wrocław i Lecha Poznań.

– Wszystkie nasze działania w Polsce mają teraz związek z Euro 2012 – mówi „DGP” Krzysztof Łuczakowski, marketing sport menedżer w Adidasie. – Jako lider na światowym rynku piłkarskim chcemy pokazać naszą dominację także w Polsce. Do tej pory współpracowaliśmy głównie z Legią, bo inne kluby nie miały odpowiedniego zaplecza. Rozwój klubów robi miejsce biznesowi – mowi Łuczakowski.

Adidas liczy, że na nowych stadionach, w firmowych sklepach będzie sprzedawać więcej replik koszulek niż dotychczas. Na razie sprzedaży pamiątek Realu Madryt czy Chelsea Londyn nie ma co porównywać z Legią. Nie różnimy się tylko w kwestii cen.

Replika koszulki Legii kosztuje tyle samo albo nawet więcej niż Realu – ok. 220 zł. Niestety mocniejsze wejście Adidasa na nasz rynek nie przyniesie obniżek cen. Po prostu koszulki produkowane są w tak zaawansowanej technologii, że sprzedaż po niższej cenie jest nieopłacalna.

Firma liczy jednak, że rynek piłkarskich pamiątek szybko się u nas rozwinie. Wraz z nowymi stadionami wzrośnie zainteresowanie, a razem z nim poczucie identyfikacji z klubem. Z końcem mundialu w RPA ruszy reklamowa machina Euro 2012. Adidas już rozpoczął pierwsze działania promocyjne, organizując wielki piłkarski turniej dla dzieci – Adidas Football Challenge.

– Nasze działania będą kontynuowane z jeszcze większym rozmachem. W naszych laboratoriach już trwają zaawansowane prace nad oficjalną piłką Euro 2012, którą zaprezentujemy w grudniu przyszłego roku. Czy będzie równie trudna do obrony jak Jabulani z RPA? Nie przesadzajmy, bramkarze zawsze lubią narzekać, bo przecież muszą sobie znaleźć wymówkę po puszczeniu gola. Na pewno będzie to piłka jeszcze bardziej zaawansowana technologicznie. A narzekaniami bramkarzy nie ma się co przejmować, bo przecież to, co w piłce najważniejsze, to gole – zauważa Krzysztof Łuczakowsk

Ekstraklasa według sponsorów na koszulkach

Adidas – 4 (Legia Warszawa, Wisła Kraków, Lechia Gdańsk, GKS Bełchatów)

Hummel – 3 (Korona Kielce, Polonia Warszawa, Polonia Bytom)

Puma – 2 (Śląsk Wrocław, Lech Poznań)

Nike – 2 (Górnik Zabrze, Zagłębie Lubin)

Jako – 2 (Cracovia, Arka Gdynia)

Joma – 1 (Jagiellonia Białystok)

Lotto – 1 (Ruch Chorzów)

Vigo – 1 (Widzew Łódź)