Reklama przez telefon komórkowy staje się rynkowym hitem.Do gry weszła właśnie kolejna sieć reklamy w komórkach – Mobilvi.
Z kolei na NewConnect zadebiutowała firma ProxyAd wysyłająca reklamy w punktach sprzedaży za pomocą systemu Bluetooth. Spółka weszła do sieci wypożyczalni Beverly Hills Video.
– Już wysyłamy ponad 700 tys. komunikatów reklamowych miesięcznie – mówi Dawid Korczyński, prezes ProxyAd.
Przedstawiciele firm przyznają, że zainteresowanie ze strony klientów jest coraz większe.
– Kończymy przygotowania kampanii dla banków, instytucji finansowych i firm z branży telekomunikacyjnej – mówi „DGP” Jacek Pasławski, prezes firmy reklamy internetowej Novem, która wprowadziła na rynek Mobilvi.
Nowi gracze powalczą o rynek z obecną już na nim siecią reklamową AdTotal, należącą do Wirtualnej Polski, ale także z innymi firmami: m.in. TelecomMedia, mLife czy z portalami takimi jak Onet.



Reklamodawcy oraz branża reklamowa widzą w komórkach coraz większy potencjał. Według analityków Frost & Sullivan za dwa lata na dotarcie do klientów za pomocą komórek firmy wydadzą w Europie 2,2 mld euro. Do walki o rosnący rynek szykują się światowi giganci. Google wydał 750 mln dol. na przejęcie sieci reklamy mobilnej AdMob. Z kolei Apple za 275 mln dol. kupił firmę zajmującą się reklamą w komórkach Quattro Wireless, a w kwietniu ogłosił start własnej sieci iAd. Ruszyć ma 1 lipca, ale reklamodawcy zarezerwowali już kampanie o wartości przekraczającej 60 mln dol. – ogłosił wczoraj prezes Apple’a Steve Jobs.
Specjaliści i przedstawiciele rynku są przekonani, że telefon może być jednym z najskuteczniejszych sposobów dotarcia do klientów: ma go każdy (niektórzy więcej niż jeden), a reklamę można precyzyjnie adresować.
Jednak budżety, które trafiają na takie kampanie, wciąż pozostawiają wiele do życzenia. Zdaniem Jacka Pasławskiego w Polsce można je szacować na około 5 mln zł rocznie. Dla porównania wartość całego rynku reklamy przekracza 7 mld zł.
Tymczasem przedstawiciele Polkomtelu twierdzą, że telefon może być skuteczniejszy niż telewizja czy radio. Operator wprowadził jako pierwszy ofertę darmowych rozmów w swojej sieci 36'6 w zamian za odsłuchane reklamy: po jej odsłuchaniu klient musi jeszcze odpowiedzieć na pytania. Miesięcznie odsłuchiwane jest ponad 1,5 mln reklam.
Aż 10 proc. klientów pamiętało treść reklamy tylko po jednym odsłuchaniu. – By osiągnąć taki wynik np. w radiu, trzeba powtórzyć reklamę od 7 do 9 razy – mówi Grzegorz Omilianowicz, kierownik zespołu ds. reklamy w Polkomtelu.
Zarówno on, jak i inni przedstawiciele rynku są przekonani, że coraz większe budżety na reklamę w komórce przyciągać będzie rosnąca sprzedaż smartfonów. Według GfK Polonia w ciągu ostatnich dwóch lat Polacy kupili ich 3 mln sztuk, w tym roku może to być nawet 1,5 mln aparatów.