– Rozsądne zachowanie. Nie ma co się rzucać na pożyczki – uważa Jacek Kubica z Izby Przemysłowo-Handlowej Inwestorów Zagranicznych.

Z raportu Pentora, który na zlecenie Polskiej Agencji Przedsiębiorczości zbadał, czy kryzys zmienił coś w zachowaniu małych i średnich przedsiębiorców, jasno wynika, że polski biznes nie podejmuje działań decydujących o długookresowej konkurencyjności.

Zdaniem ekspertów to efekt tego, że zeszłoroczny kryzys nie uderzył weń tak mocno. – Dużo większą lekcją był rok 1999, kiedy załamanie gospodarcze dało przedsiębiorcom mocno w kość – mówi ekonomista Witold Orłowski. Jacek Kubica twierdzi, że długofalowych planów też w czasach kryzysu nie ma sensu robić. Jeśli w ogóle – to tylko te bieżące. To częsta postawa, podobnie jak wycofywanie się zamiast poszukiwania nowych możliwości działania. Nasi biznesmeni czasu kryzysu nie traktują jako możliwości podboju i rozwoju, koncentrują się na tym, by przetrwać. I tracą, podobnie jak cała gospodarka.

Teraz niewiele firm odczuło kryzys: tylko 55 proc. odczuło negatywne zmiany, które zmusiły je głównie do oszczędności i cięcia kosztów w firmie.

Brak długofalowej strategii

Jednak niewiele przedsiębiorstw zdecydowało się na zwiększenie działań promocyjnych czy zintensyfikowanie działalności. A 44 proc. przedsiębiorców zadowala się tym, co ma, i nie myśli nawet o rozwoju.

Jednak prezes Business Centre Club Marek Goliszewski zwraca uwagę, że ten kryzys miał też swoje pozytywne strony: przyspieszył modernizację firm i zweryfikował rynek. – Przedsiębiorcy zrobili zmiany organizacyjne – mówi Goliszewski.