Tempo wzrostu rynku centrów handlowych z powodu kryzysu nieco osłabło, ale powierzchni wciąż przybywa. Właściciele mają jednak problem, bo handlowcy interesują się tylko najbardziej atrakcyjnymi projektami.
W tym roku w Polsce powstanie ponad 400 tys. mkw. powierzchni handlowej – wynika z najnowszych badań międzynarodowej agencji nieruchomości Cushman & Wakefield. Najwięcej zostanie oddane do użytku w Łodzi – 70 tys. mkw. oraz w Warszawie – 52,6 tys. mkw.
Jak zauważa Katarzyna Michnikowska, starszy analityk działu doradztwa Cuschman & Wakefield, wstępne szacunki wskazują, że na zaawansowanym etapie planowania z datą realizacji do końca 2011 roku jest kolejne 350 tys. mkw.
W Polsce dalej chce inwestować Amnon Shiboleth, współwłaściciel i prezes zarządu warszawskiego centrum handlowego Blue City. Jak dowiedział się DGP, chce on wybudować nowy obiekt handlowy w Wilanowie. Obecnie trwają negocjacje w sprawie zakupu terenu. Realizacja projektu, który ma być mniejszy od Blue City, ma potrwać około czterech lat.
Z kolei Plaza Centers, jeden z największych deweloperów komercyjnych w Europie Środkowej i Wschodniej, zainwestuje w Polsce ponad miliard złotych. Firma, która zrealizowała już siedem projektów, buduje obecnie obiekty handlowo-rozrywkowe w Kielcach, Toruniu, Zgorzelcu i Suwałkach. W przygotowaniu jest centrum w Łodzi.
Inwestuje też Agromex Development 2, który zamierza w I kwartale 2011 r. oddać do użytku Galerię Leszno w Lesznie. Na wiosnę tego roku ma ruszyć poza tym budowa Solaria Center w Toruniu. Inwestor, którym jest Irlandzka Grupa Inwestycyjna (IGI), planuje otwarcie na II kwartał 2012 r.

Więcej informacji: Centra handlowe wchodzą do małych miast.