PROCEDURY

Biznesplan to dokument, bez którego nie może się obejść żaden, zwłaszcza początkujący, przedsiębiorca. Nie sposób bez niego uzyskać kredyt w banku czy pozyskać inwestora. W bardzo skróconej postaci – jako opis projektu – jest niezbędny przy zaciąganiu skromnych nawet pożyczek. Można spróbować przygotować go samemu albo udać się do wyspecjalizowanej firmy.

Przepustka do kredytu

Z konserwatyzmu banków wynika ich duże przywiązanie do liczb wskazujących na zdolności do obsługi i spłacenia kredytu. Dlatego przedsiębiorcy przygotowujący biznesplany dla banków oprócz standardowych informacji o rodzaju biznesu, jaki chcą rozwinąć, opisu rynku, dla którego jest on przeznaczony, szczególną uwagę powinni zwrócić na analizy finansowe. Powinno z nich wynikać, czy wymagający kredytowania pomysł na biznes będzie w stanie generować gotówkę. To obok innych zabezpieczeń – na majątku, weksli – podstawowa dla banku gwarancja, że pożyczone pieniądze wrócą kiedyś do banku.

Doświadczenie wskazuje, że biznesplany przedsiębiorstw nie spełniają często roli najważniejszego strategicznego dokumentu przedsiębiorcy. Są często przegadane, pełne powtórzeń, nie widać w nich strategicznej myśli firmy. Pisane z obowiązku, a nie z autentycznej potrzeby biznesplany nie są przydatne ani bankom, ani samym przedsiębiorcom. Nic więc dziwnego, że instytucje finansowe starają się namawiać swoich klientów do przygotowywania bardziej skróconych, ale treściwych dokumentów. Jakąś wskazówką może tu być informacja, że na 100 biznesplanów zgłaszanych do takich instytucji jak Lewiatan Business Angels, do fazy realizacji dociera jedynie 2 proc.

Dla wielu przedsiębiorców napisanie zwięzłego, konkretnego biznesplanu nie jest jednak łatwym zadaniem. Mocno zakorzeniony jest mit, że do banku jak do urzędu trzeba iść z opasłymi dokumentami, z wieloma załącznikami. One mogą być oczywiście potrzebne, ale niekoniecznie w początkowej fazie starań o finansowe wsparcie. Jaka na to rada?

Jak w każdej dziedzinie, gdy nie wiadomo jak postąpić, warto skorzystać z pomocy fachowców. Wielu przedsiębiorców ma świetne pomysły biznesowe, ale nie zawsze potrafi je dobrze opisać, a nawet o nich opowiedzieć. Gdy od tego zależy los biznesu, warto zwrócić się do instytucji specjalizujących się w przygotowywaniu biznesplanów. Koszt skorzystania z ich pomocy może okazać się minimalny w porównaniu z wartością planowanego przedsięwzięcia. Banki i instytucje finansowe zdecydowanie lepiej traktują projekty przygotowane w sposób profesjonalny.

Przygotowując dobry biznesplan można także sięgnąć do specjalnych programów komputerowych. Nie zastąpią one wiedzy przedsiębiorcy czy pomocy specjalistów, ale mogą pomóc sprawniej samemu poruszać się tym, którzy stawiają pierwsze kroki w biznesie.

Sprawdza się bardzo ogólna wskazówka: biznesplany powinny zawierać maksimum konkretów, nie powinny być długie, bo nikt nie ma ochoty studiować opasłych i zawiłych dokumentów. Musi z nich jasno wynikać, czy proponowany pomysł ma szansę stać się dobrym biznesem. Podstawowa cecha dobrego biznesplanu – musi być napisany zwięźle, konkretnie i przejrzyście.