Z doświadczeń Austriaków, którzy mistrzostwa Euro organizowali w 2008 r., wynika, że w dniach, w których odbywają się mecze, do miasta-gospodarza przybywa dwukrotnie więcej kibiców niż wynosi pojemność znajdującego się w nim stadionu. Oznacza to, że do Warszawy może przyjechać ponad 100 tys. kibiców.
Jak powiedziała Tekieli, Warszawa dysponuje odpowiednią liczbą miejsc noclegowych dostosowanych do wymogów UEFA. "Pracujemy nad tym, aby zapewnić miejsca noclegowe grupie kibiców, którzy chcieliby skorzystać z tańszych noclegów" - dodała Tekieli.
Podkreśliła, że z przeprowadzonych analiz wynika, że najkorzystniejszym finansowo rozwiązaniem byłoby stworzenie pola kempingowego - gdzie podłączone zostałyby wszystkie media i odpowiednia liczba toalet. "Jesteśmy na etapie rozważania lokalizacji" - powiedziała. Jak dodała, takie pole powinno powstać na terenie należącym do miasta, co pozwoli na wyeliminowanie kosztów związanych z jego dzierżawą. "Z doświadczeń Austriaków wynika, że nie sprawdzają się miejsca zbyt oddalone od miejsc, w których odbywają się mecze" - zaznaczyła.
Zdaniem Tekieli, konieczne będzie także porozumienie z warszawskimi supermarketami, tak by kibice mogli robić zakupy przez całą dobę. "Specjalne stoiska, które oferowały drogie jedzenie, nie sprawdziło się w Austrii. Nie zdało egzaminu także urozmaicanie kibicom czasu między meczami. W Wiedniu powodzeniem nie cieszyły się ani specjalne wystawy, ani koncerty, które zorganizowano przy okazji Euro. Kibice potrzebują przede wszystkim taniej bazy noclegowej, miejsc, w których przez całą dobę będą mogli kupić jedzenie i miejsc, gdzie będą mogli się bawić" - dodała.
Szczególny nacisk należy też położyć na przygotowanie do Euro samych hotelarzy. "Połowa sukcesu to pozytywne ich nastawienie do turystów-kibiców. Ważne jest przekonanie ich, aby na czas mistrzostw nie zawyżali cen" - powiedziała.
Rezerwacja noclegów powinna być bardzo prosta i odbywać się on-line. W systemie rezerwacji musi znaleźć się też informacja o tym, gdzie dokładnie są wolne miejsca. "Projektem rezerwacji on-line odgórnie będzie zarządzała spółka PL.2012, która obecnie nad tym pracuje" - powiedziała Tekieli.
Promocja miasta-gospodarza Euro ruszyć ma na pół roku przed rozgrywkami. Pełną informację na temat Warszawy i stanu przygotowań miasta do Euro 2012 i jej atrakcji turystycznych powinni dostać dziennikarze, którzy na początku przyszłego roku przyjadą do Warszawy na losowanie grup. "Spodziewamy się wtedy kilkuset dziennikarzy z całego świata i musimy zadbać o to, żeby dostali kompendium wiedzy na temat Warszawy" - powiedziała.
"Powinniśmy mieć też odpowiednie filmy promujące Warszawę, bo ekipy telewizyjne, które towarzyszą UEFA i drużynom piłkarskim, nie mają podczas rozgrywek czasu na to, żeby filmować jej piękno" - oceniła.
Tekieli powiedziała, że w sierpniu br. ekipa telewizyjna UEFA była w Warszawie. Pierwsze przygotowane przez nią filmy reklamowe mają być gotowe na losowanie grup, które odbędzie się w lutym przyszłego roku w Pałacu Kultury i Nauki. Będzie można na nich obejrzeć największe atrakcje Warszawy, m.in. Trakt Królewski i Bibliotekę Uniwersytecką. W 2011 r., kiedy gotowy już będzie stadion, powstać mają kolejne.
Informacja skierowana do kibiców, którzy pojawią się w Warszawie, dostępna będzie w punktach informacji turystycznej. Tekieli podkreśliła, że jest także szansa na to, żeby do 2012 r. powstało w stolicy duże centrum informacji dla turystów. Obecnie punktów Warszawskiej Informacji Turystycznej jest w stolicy pięć - na Rynku Starego Miasta, w hali głównej Dworca Centralnego, na lotnisku Okęcie, na Krakowskim Przedmieściu oraz na ul. Okrzei, na Starej Pradze. Dostępne są w nich ulotki w kilku językach obcych - poza angielskim, niemieckim i francuskim, także w szwedzkim, japońskim i chińskim. W przyszłym roku pojawią się też foldery w języku ukraińskim.
Zdaniem Tekieli, Warszawa zyska na organizacji Euro 2012. "Dzięki mistrzostwom informacja o Warszawie dotrze do całego świata. Po dużych imprezach liczba turystów rosła także w innych krajach i miastach. Tak było np. w Portugalii, gdzie odbyła się wystawa Expo i mistrzostwa Euro. Do Wiednia prawdziwi turyści nie przyjeżdżali w okresie rozgrywek, ale odwiedzali to miasto głównie po mistrzostwach" - powiedziała.
Według danych na koniec sierpnia br., w warszawskich hotelach jest ponad 19 tys. łóżek - ponad 5,3 tys. hotelach pięciogwiazdkowych, ok. 3,8 tys. w czterogwiazdkowych, ok. 5,3 tys. w trzygwiazdkowych. Blisko 4,8 tys. miejsc jest w hotelach o niższym standardzie - dwu- i jednogwiazdkowych. Ponad 2,8 tys. łóżek jest w apartamentach, ok. 1,3 tys. w hostelach i 620 w schroniskach młodzieżowych, a w nieskategoryzowanych obiektach noclegowych ponad 6,5 tys.